Wie met zijn laptop een werkdag wil volmaken zonder stopcontact, moet daarvoor flink wat extra batterijcapaciteit meesjouwen. Kunnen technologische vernieuwingen de gebruikstijd naar acht uur oprekken?
De notebook is hard op weg de desktop te vervangen. De gelukkigen onder ons kunnen hun werk daarmee op een terrasje of in een mooie lounge-tent uitvoeren. Anderen zijn veroordeeld tot een te krappe stoel op een trans-Atlantische vlucht.
Wie zijn laptop een hele werkdag lang wil kunnen gebruiken zonder afhankelijk te zijn van een stopcontact, heeft verschillende opties om in ieder geval dicht in de buurt te komen.
De eerste en meest eenvoudige mogelijkheid is om meer of dikkere batterijen mee te nemen. Bijvoorbeeld HP biedt wat dat laatste betreft een uitgebreid portfolio. De meeste van hun mobiele systemen kunnen van een XL of Ultra-capacity batterij worden voorzien. Volgens de opgaven van de leverancier zouden deze laatste precies voldoende moeten zijn voor de lange dag van de moderne kenniswerker. Nadeel is dat die batterijen zwaar en lelijk zijn.
Om meer capaciteit in hetzelfde volume en gewicht te proppen, moet naar andere technieken worden gezocht dan de huidige Lithium-Ion-cel. "Op dit moment werken we aan batterijen gebaseerd op zilver", vertelt Bernie Pruissen, manager Marketing & Communications bij Lenovo. "Daarmee zou meer capaciteit in hetzelfde volume kunnen worden gestopt."
Brandstofcel
Kees Verton, de marketing manager van HP’s Personal Systems Group, verwacht echter geen grote verbeteringen meer van de huidige chemische batterijen. “De toekomst is aan de brandstofcel. Daar wordt nu bij HP Labs aan gewerkt. Wat andere fabrikanten ook zeggen, die technologie is nog niet klaar voor grootschalig gebruik. Volgens ons duurt dat nog wel enige jaren.”
Ook bij Lenovo is men met brandstofcellen in de weer. Met Verton is Pruissen van mening dat de veiligheid op dit moment nog het grootste struikelblok is. Daarnaast ontbreekt een infrastructuur om die brandstofcellen (veilig) te kunnen bijvullen.
Volgens de marktonderzoekers van de Freedonia Group is de markt voor brandstofcellen nog heel klein, maar staat die aan het begin van een snelle groei. Gaan de volumes omhoog, dan wordt deze technologie ook betaalbaar. De fabrikanten van draagbare elektronica worden in dit geval geholpen door de automobielindustrie, waar met dikke subsidies onderzoek wordt gedaan naar milieuvriendelijker motoren.
Voor wat betreft laptopbatterijen verwacht de Freedonia Group het meest van de Direct Methanol-technologie (dmfc). Bij deze en andere ‘direct fuel’-methoden wordt vloeibare brandstof in de cel zelf omgezet naar waterstof.
Opmerkelijk is een bericht van Sony. Dat bedrijf werkt aan een brandstofcel op suikerwater. Deze maakt gebruik van enzymen die suiker verbranden. Het vermogen is naar verluidt nog heel beperkt, net genoeg voor een mp3-speler.
Boosdoeners
De komende jaren, totdat brandstofcellen een echt product zijn geworden, zullen we het vooral moeten hebben van maatregelen die het stroomverbruik beperken. Naast de processor en het scherm zijn vooral de draaiende delen (de vaste schijf en de dvd-speler) belangrijke boosdoeners. Door alle onderdelen heel precies bij elkaar te zoeken (zie kader), kun je een heel eind komen. De prijs van de laptop kan op die manier wel verdubbelen.
Een laatste manier om het stroomverbruik te verminderen, is meer intelligentie in te bouwen. Intel en AMD doen dat met hun processoren, Microsoft doet dat voor zijn besturingssysteem en hardwareleveranciers doen dat voor hun computers. Verton vertelt hoe een nieuwe feature in het bios zorgt dat een netwerkaansluiting alleen wordt aangezet als er een kabel in zit.
De nieuwste laptops van Lenovo zijn uitgerust met de zogenaamde Power Stretcher. “Als je nog twee uur nodig hebt om iets af te maken, dan wordt alleen aangezet wat daarvoor absoluut noodzakelijk is”, aldus Pruissen. “Als je met een Word-document bezig bent, kan de refresh-frequentie van het beeldscherm bijvoorbeeld best omlaag.”
De conclusie is dat we het de komende jaren nog van geleidelijke verbeteringen zullen moeten hebben. Revolutionaire doorbraken zitten er op korte termijn niet in. Leveranciers werken bovendien aan notebooks die een werkstation kunnen vervangen. Op dit moment zien we al quadcore-systemen op de markt verschijnen.
Pruissen en Verton geven dan ook als belangrijkste advies om een laptop uit te zoeken die aansluit bij je behoeften. “Als je tien uur mobiel wilt zijn, dan kan dat”, aldus Pruissen. “Voor iemand op een intercontinentale vlucht is dat genoeg. Als je een 17 inch scherm nodig hebt, een quadcore processor, een dvd-speler en een dikke disk, dan kan dat ook. Maar dan zul je er niet zo lang mee kunnen werken.”
Slim kiezen
– zakelijke reizigers gebruiken hun notebook vooral voor kantoortoepassingen: mail, web, documenten, spreadsheets en presentaties; daar heb je echt geen dualcore processor op 3 GHz voor nodig
– extra uitgaven aan de batterij leveren meer werktijd op dan investeringen in een processor met de laatste power management features
– kleinere schermen verbruiken veel minder; hetzelfde geldt voor led-technologie in plaats van ccfl; bovendien is het contrast van de led-schermen beter
– het stroomverbruik van 1,8 inch schijven is een fractie van dat van de 2,5 inch disks; de kleinere schijven zijn wel trager
– solid state disks (sdd’s) zijn veel sneller en zuiniger dan hun mechanische broertjes; hun capaciteit blijft echter beperkt tot enige tientallen gigabytes; daarvoor moeten bovendien honderden euro’s extra worden betaald; de komende tijd zal dit wel snel verbeteren
– gebruik geen dvd-speler als een memory-stick volstaat
– de interne graphics op de chipset verbruiken veel minder dan een grafische kaart