Ahold heeft een wereldwijd uitbestedingscontract met EDS getekend. De overeenkomst geldt voor vijf jaar en vertegenwoordigt een waarde van circa 425 miljoen euro. Daarnaast hebben Atos Origin en NCR ondersteunende, vijfjarige contracten met de Albert Heijn-divisie gesloten. In totaal vertegenwoordigt het trio contracten een waarde van 467 miljoen euro.
Vorige week stemden de vakbonden in met het sociaal plan: ruim honderd automatiseerders stappen in Nederland over van Ahold naar EDS. Ongeveer 350 it-medewerkers gaan in de Verenigde Staten van het grootgruttersconcern naar de Texaanse automatiseerder. Er vallen geen gedwongen ontslagen, aldus een zegsman van Ahold. Het contract beslaat ook de it-activiteiten in Centraal-Europa, maar daar hoeven geen medewerkers over te stappen. Het Zweedse ICA-onderdeel blijft zijn eigen ict-huishouding voeren.
Ahold is de vierde grootste retailer ter wereld met om en nabij vierduizend verkooppunten in Europa en de Verenigde Staten. Het bedrijf neemt, ter ondersteuning van zijn groeiplannen, bij EDS een flexibele it-infrastructuur af, plus aanvullende diensten op het gebied van applicatiemanagement in de VS. Ahold wil zijn wereldwijde it-activiteiten opnieuw inrichten en uniformeren. EDS verzorgt hiervoor aankoop, onderhoud en ondersteuning van hardware en software. Het concern verwacht met deze flexibele it-strategie sneller te kunnen reageren op mogelijkheden in de markt. Ook wil het via uitbesteding over de komende vijf jaar een besparing van 166 miljoen euro realiseren.
Voor de Albert Heijn-divisie is er overigens op het vlak van applicatiebeheer een afzonderlijk contract met Atos Origin gesloten. Deze it-dienstverlener nam in 2003 reeds een kleine applicatiemanagementtak van de grootgrutter over.
EDS wordt verantwoordelijk voor de wereldwijde it-infrastructuur van Ahold. Daarnaast verzorgt de dienstverlener de hosting van het mainframe en de midrange servers, en de ondersteuning van de local-area- en voicenetwerken. Door deze activiteiten onder te brengen bij één partij wil Ahold de ’total cost of ownership’ verlagen en investeringen in front- en back-officetechnologie effectiever inzetten. Bij deze overeenkomst werkt EDS nauw samen met zijn ’Agility Alliance-partners’ waaronder Cisco, EMC, Sun en Microsoft.
Het contract consolideert ook de helpdeskondersteuning van Ahold, gericht op de 9600 desktops, printers en e-mail clients, en de tienduizend gebruikers van het concern.
In het kielzog van EDS heeft NCR zijn winkelautomatiseringsactiviteiten voor de Ahold-divisie Albert Heijn kunnen uitbreiden: het gaat ook voor drogisterij Etos en slijterij Gall&Gall het hardwareonderhoud uitvoeren. Ahold kijkt ook in het buitenland of het deze taken kan centraliseren, maar kan daarover nog geen mededelingen doen.