Ict-projecten bij ABN Amro (meerdere dienstverleners), Air France-KLM (Amadeus), Europ Assistance (Inter Access), Q-park (Valid) en Tommy Hilfiger (BT) zijn genomineerd voor de Computable Award voor ICT- Project van het Jaar 2011. In dit artikel staan de rapportages waarmee de jury de nominaties heeft onderbouwd. De winnaar van de ict-prijs wordt bepaald aan de hand van het aantal stemmen van lezers en de ranking van de vakjury. Computable-lezers kunnen vanaf maandag 23 mei tot vrijdag 16 september 2011 hun stem uitbrengen.
Computable reikt op woensdag 5 oktober 2011 voor het zesde jaar op rij de Computable Awards uit. De prijzen worden toegekend aan bedrijven, projecten en personen die zich volgens Computable-lezers in het afgelopen jaar nadrukkelijk hebben onderscheiden. Per categorie zijn vijf bedrijven, projecten of personen genomineerd door een vijfkoppige jury. In de categorie ICT-Project van het Jaar 2011 zijn dat:
ABN Amro, ict-integratie Fortis Bank (meerdere partijen)
In het kader van de integratie van Fortis Bank in ABN Amro zijn 1,6 miljoen retailklanten gemigreerd van Fortis Bank Nederland-systemen naar ABN Amro-systemen. Vanaf 2009 wordt een militaire operatie opgetuigd om ervoor te zorgen dat deze migratie in de tweede helft van 2010 plaatsvindt. Ict speelt een spannende en essentiële rol. In een nauwe samenwerking tussen de business en de ict wordt de planning tot op de dag nauwkeurig gehaald. Er worden creatieve en spectaculaire oplossing bedacht en geïmplementeerd, die ook voor de organisatie nieuw en gedurfd zijn. Er zijn veel externe partijen bij betrokken. De klus is binnen tijd en budget gehaald. De jury is van mening dat dit project een huzarenstukje is. Het gaat om een mooi voorbeeld van een project dat flink mis kan gaan en waarmee veel ongewenste publiciteit zou zijn gegenereerd. Het feit dat dit niet is gebeurd geeft wel aan dat er sprake is van een topproject.
Air France-KLM , vervanging legacy na fusie (Amadeus)
Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM is gemigreerd naar de Altéa Inventory-oplossing van leverancier Amadeus. Het systeem vervangt bij de luchtvaartmaatschappij de twee legacysystemen die bij Air France en KLM elk zo'n veertig jaar in gebruik waren. Het voorraadbeheersysteem is gekoppeld aan de reserveringsmodule van het Altéa-platform. Het nieuwe systeem van Amadeus vormt de kern van een nieuw financieel beheersysteem voor Air France-KLM. De invoering van Altéa Inventory en de migratie van de legacysystemen heeft een aantal jaren geduurd. Vooral het overzetten van data die betrekking heeft op zo'n twee miljoen vluchten en de koppelingen met zo'n vijftig andere systemen, zorgden voor een complexe operatie. De toepassing zal in de komende jaren worden gekoppeld aan ticketing- en vertrekcontrolesystemen in het kader van een verdere integratie van de bedrijfsprocessen van de gefuseerde vliegtuigmaatschappijen. De jury ziet dit als een uitdagend project in een complexe infrastructuur met veel interfaces en tijdkritische afhankelijkheden. De succesvolle migratie is een nominatie voor de Computable Awards waard.
Europ Assistance, vereenvoudigd applicatielandschap (Inter Access)
Europ Assistance is een internationale alarmcentrale waar kwaliteit, snelheid en beschikbaarheid centraal staan. De alarmcentrale helpt bedrijven om hun belofte aan klanten waar te maken. Afnemers komen uit onder meer de automotive, reis-, zorg- en verzekeringsbranche. Door een aantal fusies was er een diversiteit aan bedrijfsprocessen en -systemen ontstaan. Het project Application United moest een geïntegreerd, vereenvoudigd applicatielandschap opleveren. Inter Access ontwierp een mid office op basis van Microsoft-technologie, waarin hulpverleners (front office) en boekhouders (back office) samenwerken. Alle input en output is toegankelijk in een zogeheten business warehouse.
Europ Assistance bespaart twaalf fte op het gebied van factuurverwerking. Daarnaast is de kwaliteit en snelheid verbeterd waardoor nu ‘management by exception' kan worden ingevoerd. Het mid office scheidt daartoe het werk rondom uitzonderingen van de hoofdstromen. Klanten beschikken over een business intelligence tool, waarmee ze analyses kunnen maken van hun deel van de waardeketen dat zij hebben uitbesteed.
Q-park, parkeerinformatie op mobiel (Valid)
Parkeerorganisatie Q-Park stelt gegevens over de vrije plaatsen in parkeergarages in Nederland beschikbaar aan makers van mobiele apps. Dat gebeurt via een Windows Azure-applicatie die ict-dienstverlener Valid heeft ontwikkeld. Het dienstenbedrijf heeft naast de applicatie die de data ontsluit ook een managementapplicatie gebouwd. Daarmee kan Q-Park zelf externe partijen aansluiten en kan het bedrijf bepalen tot welke informatie de betreffende partij toegang krijgt. Daarnaast is een applicatie ontwikkeld die Q-Park zelf realtime informatie geeft over de bezetting van de parkeergarages. De gemeente Maastricht is als eerste externe partij aangesloten. Het is een elegante oplossing die ook maatschappelijke relevantie heeft en schaalbaar en robuust is. Volgens de jury is dit een voorbeeld van een project met hefboomwerking. Ook andere commerciële partijen profiteren ervan.
Tommy Hilfiger, virtuele paskamer (BT en Cisco)
De Tommy Hilfiger Group is een internationaal kledingbedrijf dat hoofdkantoor houdt in Amsterdam. Doordat het bedrijf wereldwijd actief is, zijn de medewerkers veel tijd kwijt aan reizen. Bijvoorbeeld om vergaderingen bij te wonen, stoffen in te kopen, ontwerpen te beoordelen en monsters goed te keuren. Het project Virtuele Paskamer betreft een door BT en Cisco ontworpen oplossing voor videovergaderen die is toegesneden op het kledingbedrijf. De virtuele paskamer brengt de vestigingen in Amsterdam, New York, Hong Kong en Tokyo dichter bij elkaar. Medewerkers kunnen in een virtuele vergaderruimte probleemloos samenwerken met collega's aan de andere kant van de wereld. Ze kunnen zelfs vanuit huis deelnemen aan videovergaderingen, met behulp van een laptop en een webcam. Omdat details bij kleding en stoffen van cruciaal belang zijn, is de virtuele paskamer uitgerust met een handheldcamera, zodat deelnemers kunnen inzoomen op details. Met de virtuele paskamer is het creatieve proces radicaal veranderd: er zijn meer mensen betrokken bij het proces. Er wordt meer samengewerkt tussen teams, de tijd tot een marktintroductie van een nieuw product is drastisch verkort en het goedkeuringsproces is echt interactief geworden. De business case van het project is bijzonder overtuigend. De terugverdientijd van het systeem bedraagt naar schatting slechts anderhalf jaar, met aanzienlijke besparingen op reis- en koerierskosten. Ook uit oogpunt van duurzaamheid vindt de jury het een zeer geslaagd project.
Stem!
Breng nu je stem uit op de genomineerden voor een Computable Award.