In 2011 gaat de NGN de toegang tot haar website beperken. Dat zegt Jeroen Geerts, die sinds 15 maart 2010 de nieuwe verenigingsdirecteur is van ict-beroepsvereninging NGN. 'Onze website heeft 17000 bezoekers per maand, voornamelijk binnen de blogs en in ons forum', vertelt Geerts. 'Die bezoekers zijn lang niet allemaal lid van de NGN.'
'In gesprekken met leden krijgen we vaak te horen dat de informatie die onze leden produceren alleen toegankelijk zou moeten zijn voor medeleden. Want anders ben je geen club.' Niet-leden kunnen straks bijvoorbeeld wel de vragen binnen het NGN-forum zien, maar niet de antwoorden.
Concrete producten
Behalve dat een belangrijk deel van de website wordt afgesloten, wordt deze ook geherstructureerd. 'Onze vernieuwde website gaan we meer concentreren rond concrete producten en bedrijven.' De reden hiervoor is volgens Geerts dat is gebleken dat de 'belangstelling van onze leden voor specialistische onderwerpen, zoals bijvoorbeeld Novell en Exchange heel groot is. Omdat het om één onderwerp gaat, en omdat men dan als specialisten onder elkaar is.'
De nieuwe structuur biedt bovendien meer mogelijkheden voor het 'in beperkte mate' plaatsen advertenties. Geerts benadrukt echter dat de vereniging haar niet-commerciële insteek blijft behouden. 'Je moet niet denken dat we bijvoorbeeld mailadressen gaan verkopen. Absoluut niet. We blijven onafhankelijk.' Grappend voegt hij eraan toe: 'We willen meerwaarde leveren aan onze leden, niet extra spamberichten.'
Nieuwe leden
Eén van de doelen die Geerts zich bij zijn aantreden op 15 maart 2010 heeft gesteld is een uitbreiding van het aantal leden. 'We willen de vereniging versterken en uitbreiden. Daarin is de website belangrijk, want die vormt het hart van de community. We hebben nu 2500 leden, maar dat moeten er veel meer worden.' Geerts wil 'nog geen cijfers hangen' aan het aantal nieuwe leden dat NGN hoopt te werven. 'Dit jaar concentreren op zoveel mogelijk aanbod en volgend jaar gaan we leden binnenhalen.'
Weer reclame voor een lastig verkoopbaar concelt. Nieuwswaarde vind ik vrij laag eerlijk gezegd.
In 2011 zal het aantal bezoekers flink dalen. Een krant zag zijn bezoekers met 97% dalen nadat ze een betaalsysteem hadden ingevoerd.
Dit door organisaties is allang achterhaald door social networking (linkedin) en blogs. Het is net als computertijdschriften, het nieuws is allang achterhaald en de helft is gevuld met reclame. En je mag er ook nog voor betalen.
In 2011 zal Computable meer bezoekers kunnen verwachten.
Specialisten onder elkaar… Het gaat hier over Nederland als ik het goed heb, een vlek op de wereldkaart. Internationale forums heb je veel meer aan, heb je veel sneller bruikbare reacties op.
Ik wens NGN succes, maar vermoed dat dit het begin van het einde is.
Ook handig dat de website link niet naar de website van de partij gaat maar naar uitleg over website.
Daarnaast lijkt dit weer reclame voor een groepje waar niemand lid van is…
Met Nederlandstalige specialisten onder elkaar op een Nederlandse website, een vlek of niet, ik vind het net iets prettiger werken als Internationaal in het Engels klooien.
Beste MarkvT:
2500 leden is niemand?
De doelstelling van de nieuwe directeur is nieuwe leden aantrekken, het enige wat ie bedenken kon was dan maar de website afsluiten voor niet leden zodat men lid moet worden van de club om wat in die waardeloze fora te kunnen kijken?
Alsof ICTérs geen andere informatiebronnen kunnen vinden dan de NGN haha ik wens ze veel succes!
Ik zie daar wel gigakortingen op opleidingen staan op die site van hun. Klopt dat wel?
@JanJ, jij zei: “De doelstelling van de nieuwe directeur is nieuwe leden aantrekken,”
Ik denk dat de doelstelling van deze actie, eerder is:
“Bestaande leden behouden voordat ze weglopen”, want content is zichtbaar voor; zo wel niet leden als betalende leden, des te meer heeft het zin om de belangrijkste content, betalend te maken.
En niet zoals jij beweerd…