Eén op de tien ict-projecten waarvoor een consultant is ingehuurd wordt voortijdig afgesloten zonder dat er iets wordt opgeleverd. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Computable voor de Consultancy Guide 2010 onder 3164 ict’ers.
In het onderzoek werd respondenten gevraagd naar het laatste project dat onder begeleiding van een consultancy-bedrijf , al dan niet met succes, binnen hun bedrijf is afgerond, of voortijdig afgebroken. Dat laatste komt geregeld voor, zo blijkt uit de cijfers van TNS Nipo.
Maar liefst één op de tien ict-projecten waarvoor een consultant is ingehuurd wordt voortijdig afgesloten zonder dat er iets wordt opgeleverd.
Budgetoverschrijding
Daarnaast heeft een kwart van de projecten te maken met een budgetoverschrijding. Die overschrijding is in 10 procent van de gevallen boven de 50 procent. Overigens weet 27 procent van de respondenten niet precies hoe groot de overschrijding was, of doet er liever het zwijgen toe.
TNS NIPO
In augustus 2009 voerde TNS Nipo in opdracht van Computable het onderzoek naar adviesbedrijven uit. Hiervoor werden circa 20.000 it-professionals en -beslissers per e-mail benaderd. 3164 respondenten namen deel aan het online onderzoek. Zij konden op een speciale website de vragenlijst invullen.
Ik heb hier de oplossing voor. Lees verder..
Projectsucces voorspellen
Door de vergroting van de leefwereld volgen veranderingen elkaar steeds sneller op, zowel binnen bedrijven als binnen overheden. Doorvoeren van veranderingen is dus een constante factor geworden waar organisaties, ondernemers en overheid mee te maken hebben.
Overleven
Het adequaat kunnen doorvoeren van veranderingen is daarbij voor commerci?le of maatschappelijk geori?nteerde ondernemers een ?must? om te overleven. Voor overheden en instanties is het een essenti?le factor geworden om te kunnen (blijven) voldoen aan de steeds weer wijzigende vraag, die het publiek en de politiek stelt. Dit geldt voor alle overheidsdiensten, of dit nu een Bureau Jeugdzorg is, de politie, de gemeente of de belastingdienst.
Permanente verandering:
De enige zekerheid zijn dus de permanente veranderingen! Om te kunnen omgaan met die veranderingen, wordt gebruikt gemaakt van de principes van project -en veranderingsmanagement. Met die verstande dat veranderingsmanagement verder gaat dan projectmanagement. De standaard projectmethodieken richten zich voornamelijk op het behalen van een resultaat. Veranderingsmanagement tracht het beoogde effect van het nieuwe projectresultaat te implementeren. En dat is uiteindelijk wat we allemaal willen realiseren!!
Pijnpunt en vraagstelling:
Helaas blijkt zie artikel dat 60 tot 80 procent van alle veranderingen, projecten en programma?s mislukken of op z’n minst niet voldoen aan de doelstellingen die zijn opgenomen in de plannen. Bij dergelijke uitkomsten aan mislukte projecten kun je als organisatie de volgende vragen stellen:
Waarom veranderen als er een gemiddelde kans van 80% bestaat dat dit mislukt?
Is de huidige Business Case opzet wel een garantie voor succes?
Heeft de Business Case wel een goede grondslag voor projectmanagement?
Zijn we bezig om de Business Case maakbaar te maken?
Conclusies:
Je kan dus concluderen dat het succes en de verandering van organisaties afhangt van hoe goed bedrijven in staat zijn om veranderingen uit te voeren? Bedrijven zouden dus baat hebben als er een training, model en instrumentarium bestaat om projectsucces te kunnen voorspellen en/of meten alvorens zij toestemming geven voor een projectstart.
De belangrijkste vraag wordt hier niet beantwoord. Welk deel van de opgeleverde projecten wordt benut zoals het de bedoeling was en daarbij voor de geplande periode van afschrijving.
En laten we wel wezen. In de bouw en de vastgoedontwikkeling is de laatste jaren het percentage projecten dat stopgezet wordt veel groter, meer dan 50%. De meeste diensten en producten die ontwikkeld zijn, komen sowieso nooit op de markt. Dat percentage is wellicht nog geen 10%.
Het stopzetten van een ICT-project is in veel gevallen een goede beslissing en is ook lang niet altijd te voorkomen door geld uit te geven aan certificering van mensen. Zeker niet als anderen de beslissingen nemen. Als je niet oppast dan is zo?n certificeringstraject een extra mislukt project. GBV telt toch meer.
@John Roos, ik stel voor dat degene die dit forum misbruikt voor het maken van reclame, het normale advertentietarief betalen.
@John: Voor informatie over adverteren, zie ook
http://www.vnumediait.nl/site/website/category/computable/
20.000 it-professionals en -beslissers per e-mail benaderd. 3164 respondenten reageren! Zelfselectie in de verhouding 6 op 1, dus zeker niet representatief. Need we say more? Computable staat helaas vol met dit soort “onderzoek”. Uitkomsten zeggen niets, maar wel aardig om even over na te denken. Misschien dat het bij de lezer nog tot nuttige gedachten leidt.