Getronics heeft geprobeerd de reorganisatie van het bedrijf zo integer en persoonlijk mogelijk uit te voeren. Dat zegt een woordvoerster van het bedrijf. 'Een reorganisatie is nooit goed nieuws. Ik begrijp dat er kritiek is op het feit dat we mensen telefonisch hebben laten weten dat ze boventallig zijn, maar we dachten dat dit de juiste methode was. Ik zou niet weten hoe we anders ruim negenduizend Nederlandse werknemers op zo'n korte termijn hadden moeten informeren.'
Sinds Getronics vorige week zevenhonderd Nederlandse personeelsleden boventallig verklaarde, ligt het bedrijf onder vuur van vakbonden, eigen personeel en buitenstaanders. Op eerdere artikelen op Computable.nl kwamen tientallen reacties binnen. De dienstverlener wordt onder meer onfatsoenlijk en asociaal genoemd. 'Menselijkheid is bij Getronics ver te zoeken', schrijft bijvoorbeeld een medewerker van het bedrijf die zijn baan behield.
Getronics wil niet reageren op individuele reacties van personeelsleden, en zeker niet van buitenstaanders. Het schrappen van 10 procent van het personeelsbestand was noodzakelijk om de winstgevendheidsdoelstellingen van het bedrijf te halen, zegt woordvoerster Gabry de Kovel. Uit een persbericht dat moederbedrijf KPN in maart uitgaf, bleek een van de doelstellingen een besparing van zestig miljoen euro op jaarbasis op de personeelskosten te zijn.
'Personeel ontslaan is misschien wel de meest impopulaire maatregel die je kunt nemen als bedrijf. Maar we zijn tot de conclusie gekomen dat dit nodig was om tot een gezond behoud en groei van het bedrijf te komen. Getronics is overigens groot geworden door het nemen van populaire én impopulaire beslissingen', aldus De Kovel.
Vraagtekens
Onder andere CNV-bestuurder Nico Passchier zette vraagtekens bij de manier waarop Getronics zevenhonderd man ontsloeg. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan. In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten "landen"', aldus de vakbondsbestuurder eerder in Computable.
De dienstverlener startte dinsdag 9 juni met zijn ontslagronde. Zevenhonderd Nederlandse werknemers werden boventallig verklaard. Daarnaast raken, zoals in maart al werd aangekondigd, 250 buitenlandse collega's en 450 externe krachten hun baan bij de dienstverlener kwijt.
De methode op zich was niet zo verkeerd, de reden waarom is gewoon associal. Ik zeg toch thuis ook niet tegen een van de kinderen “Jij moet uit huis, zodat de rest van het gezin op de oude voet verder kan gaan”.
Het is juist heel goed gegaan. Het hele bedrijf is bijna elke dag op de hoogte gehouden van de gang van zaken.
En men werd alleen gebeld voor een gesprek, men werd dus niet via de telefoon ontslagen. Beetje lopen zeiken zonder de feiten te weten is lekker simpel.
Daarnaast heeft Getronics een goed sociaal plan en waren er hulp lijnen beschikbaar die gebeld konden worden indien steun etc nodig was.
Beetje jammer de reacties hier. Men weet blijkbaar niet waar men het over heeft. Maar zoals altijd kunnen we wel lekker zeuren.
@ Getronics medewerker:
‘En men werd alleen gebeld voor een gesprek, men werd dus niet via de telefoon ontslagen.’
Je werd inderdaad uitgenodigd voor een gesprek de dag erna, waarin werd verteld wat er gebeuren gaat nu je eruit ligt. Dus werd je per telefoon ontslagen. Werd je niet gebeld werd je niet ontslagen. Meer of minder kan ik er niet van maken.
@Getronicser hierboven:
“Onder andere CNV-bestuurder Nico Passchier zette vraagtekens bij de manier waarop Getronics zevenhonderd man ontsloeg: ?Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan.'”
Heb jij enig idee waarom jij (kennelijk nog) wel mag blijven?
het voordeel van de methode die nu is gebruikt, is dat je als medewerker wat tijd hebt gehad om je voor te bereiden op zo’n gesprek.
Als je van je buro wordt geplukt, wordt overvallen en vergeet je vragen te stellen of vang je misschien niet alles op. Nu kan ieder geval enigzins voorbereid zo’n gesprek in gaan. Hoewel ik betwijfel of er nog een discussie gevoerd kon worden.
Is er uberhaupt een goede manier om zoiets te doen, ervan uit gaan dat het moet.
Waarom dan niet gewoon via e-mail? Heeft hetzelfde effect. Dan hoef je niet een compleet uur naast de telefoon te wachten, kun je ook rustig naar toilet, of je favo-programma uitkijken.
Of is het management geinspireerd geraakt door HenkJan Smit en consorte?
Ik vraag me af of er een prettige manier is, om iemand te ontslaan of ontslagen te worden. Het antwoord lijkt me simpel en daarom voor beide partijen vervelend. Elk commentaar op details op de wijze waarop dit bij Getronics in dit geval is gegaan lijken me daarom overbodig.