De fusie van softwaremakers CCS en Netaspect is van de baan. Beide partijen kondigden in februari een samensmelting aan, maar zien na nader onderzoek de grote voordelen ervan niet meer in. De partijen willen nog wel verder gaan met hun samenwerking. CCS levert een backofficepakket aan de verzekeringsbranche, terwijl Netaspect software voor de front- en midoffice aanbiedt. De fusie had een geïntegreerde oplossing voor verzekeringsmaatschappijen moeten opleveren.
Een woordvoerster van CCS zegt dat na diepgravender onderzoek voor beide partijen bleek dat 'een plus een toch niet meer drie was, maar gewoon twee. De voordelen bleken toch minder groot dan we hadden ingeschat. CCS blijft wel samenwerken met Netaspect.'
Dat het afblazen van de fusie te maken zou hebben met financiële problemen rond Netaspect is de zegsvrouw niet bekend. De leverancier van frontoffice-software had een geschil met financieel dienstverlener Vvaa, maar dat is volgens haar opgelost.
Ook zegt de woordvoerster niets te weten van een conflict tussen de architecten van CCS en die van Netaspect. CCS is een Progress-huis, terwijl de software van Netaspect gebaseerd is op het Microsoft-platform. Na de fusie zou CCS het Progress-platform afbouwen en overgaan op Microsoft. 'Wij werken nu aan een eigen geïntegreerde weboplossing', stelt zij.
Bedrijven
CCS uit Woerden telt 160 medewerkers, terwijl Netaspect (Dordrecht) zo'n 60 werknemers telt. CCS biedt de Level 7-backoffice-oplossing aan; Netaspect levert de front- en midofficesoftware Certigo. CCS bedient vooral de middelgrote (Generali, Allianz) en kleinere bedrijven uit het verzekeringswezen, alhoewel Netaspect ook een aantal grote partijen tot klant mag rekenen.