Ict-dienstverlener Ordina heeft in de eerste drie maanden van 2009 de omzet met 4 procent zien dalen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De omzet kwam uit op 151 miljoen euro, tegen 158 miljoen euro een jaar eerder. In dat laatste cijfer is rekening gehouden met de verkoop van de divisies Business Process Outsourcing en Technical Automation . De omzetdaling was het grootst bij klanten uit de industrie. De krimp in de financiële sector en bij de overheid bleef beperkt.
De reorganisatie die Ordina in december 2008 aankondigde, moet in dit jaar een kostenbesparing van vijftien miljoen euro opleveren. Een jaar later moet dat 25 miljoen euro zijn. Het plan om driehonderd banen te schrappen is voor een belangrijk deel afgerond, meldt Ordina. Het bedrijf doet zijn best medewerkers aan een nieuwe baan te helpen bij bedrijven die juist ict'ers zoeken. De dienstverlener werkt hiervoor onder andere samen met verzekeraar Achmea.
Eind februari kondigde Ordina aan de divisie Business Process Outsoucing te verkopen aan collega-dienstverlener Centric. Na de goedkeuring door concurrentiewaakhond NMa zijn de aandelen op 17 april 2009 overgedragen. Centric ontvangt voor het overnemen van de verlieslatende divisie een bruidsschat van maximaal 32 miljoen euro. Inmiddels heeft de nieuwe eigenaar aangekondigd zestig van de overgenomen BPO-medewerkers te zullen ontslaan. Centric kent geen sociaal plan voor de ontslagen ex-Ordinezen.
Verlies van 81,1 miljoen
In het eerste kwartaal heeft Ordina op de BPO-activiteiten een verlies geboekt van twee miljoen euro. Na het afstoten van BPO is Ordina alleen nog actief in consulting, ict en applicatie-outsourcing.
Over heel 2008 kwam het verlies uit op 81,1 miljoen euro. Het leeuwendeel van dit bedrag kwam voor rekening van de divisie BPO. De dienstverlener zag zich genoodzaakt een bedrag van 72,5 miljoen euro op het bedrijfsonderdeel af te schrijven, bij een omzet in 2008 van 43 miljoen euro.