Ordina verwacht, net als Atos Origin, van zijn onderaannemers dat zij hun tarieven met minimaal tien procent zullen verlagen. De dienstverlener heeft daartoe aan de subcontractors een brief gestuurd. De klanten van Ordina zouden lagere tarieven verwachten.
Dienstverlener Ordina heeft zijn onderaannemers een brief gestuurd waarin het bedrijf de partners vraagt de tarieven voor 2009 met tien en vijftien procent te verlagen. Daarmee doet het bedrijf hetzelfde als dienstverlener Atos Origin. Ook de onderaannemers van deze dienstverlener ontvingen een dergelijke brief.
In de brief schrijft Ordina dat de klanten per 1 januari lagere tarieven verwachten. Hoeveel de tarieven van de klanten worden verlaagd, verschilt per klant, schrijft de dienstverlener. Toch kiest het bedrijf voor een algemene bijstelling van de tarieven voor 2009. Daarbij maakt het wel een verschil tussen eenmanszaken en grotere bedrijven. Zzp'ers en freelancers moeten hun tarieven met tien procent verlagen. Van leveranciers verwacht Ordina dat het tarief met vijftien procent wordt verlaagd.
Tot 17 december
Onderaannemers hebben tot 17 december om te reageren op deze brief. Een onderaannemer van Ordina meldt aan Computable dat hij verwacht dat de tarieven niet verlaagd zullen worden als een subcontractor zich meldt. Hij is nog in afwachting van een reactie van de dienstverlener.
Atos Origin stuurde onderaannemers eenzelfde brief. Deze dienstverlener verwacht van iedereen een tariefsverlaging van tien procent.
Externen worden er vaak bijgehaald omdat men zelf de klus niet kan klaren of geen capaciteit heeft. Nou, dan toch geen klus .. weten klanten wellicht weer wat de waarde van de kleine ondernemer is.
Laten we ook niet vergeten dat het ondernemer risico niet alleen voor de grote cowboys is toegenoemen. De eerlijke ondernemer vliegt er als eerste uit in de conjuctuurgevoeleige IT industrie.
Zzp-ers zouden de tarieven moeten verogen vanwege het toegenomen risico.
Ik ben zelf zzp-er en zit via Ordina gedetacheerd. Ik heb ook een brief gekregen dat ik 10% in tarief moet zakken. Toevallig ben ik ook aanspreekpunt bij de klant voor inhuur en heb ik vanuit Ordina een brief gekregen dat zij tussen de 3 en 4% willen indexeren. Dus 105 aan de onderkant eraf en 4% aan de bovenkant erbij. Oftewel 14% meer marge voor Ordina.
Het gaar alleen om eigenbelang. Ik heb mijn contract inmiddels opgezegd!!!
ZZP’ers en opdrachtgevers (eindklanten) opgelet!
Als ZZP’er baal ik al vanaf de start in 2005 van de praktijk waarbij “de tussenhandel” over de rug van de opdrachtgever (veel) geld verdient, zonder ook maar enige waarde toe te voegen. Zij hebben dankbaar gebruik gemaakt van de vooroordelen uit het verleden waarmee zij de eindklant bang genoeg konden maken zodat deze niet rechtstreeks zaken zou gaan doen met de ZZP’er.
Al een half jaar loop ik met plannen hieraan iets te gaan doen. In die periode heb ik al diverse soortgelijke initiatieven zien ontstaan, echter geen van die initiatieven voldoet voor beide partijen.
Vorige week besloot ik het business plan te gaan schrijven en de plannen dus uit te werken. Als het allemaal haalbaar blijkt, en dat zal in het 1e kwartaal 2009 moeten blijken, dan zal dit plan worden uitgevoerd.
Uiteraard kan ik hier nog niets over kwijt, behalve dat het hier gaat om zuivere bemiddeling (dus contract is altijd rechtsreeks tussen ZZP’er en eindklant) met de laagst mogelijke kosten voor ZZP’er (100-250 euro per jaar) en zonder kosten voor opdrachtgever.
Ik voorspel een (grote?) revolutie…
10 jaar geleden vonden wij dit al als zzper. Uit eigen ervaring vonden wij de afroming van het tarief onaanvaardbaar. Tenslotte is het de zzper die het werk doet. Maar hoe kom je als zzper in contact met de opdrachtgever. De projecten zijn meestal afgeschermd. Daarom zijn wij de site http://www.zzper.nl begonnen. Een virtuele vakbeurs voor rechtstreeks zakendoen zonder verborgen commissies. Slechts voor EU 40,00 per jaar bent u direct te vinden voor opdrachtgevers, kunt u ook zelf actief werkaanbod opvragen en profiteren van collectiviteitkortingen.