Bij de Nederlandse vestigingen van Logica verdwijnen tot het eind van 2008 honderd banen. Het zijn voornamelijk niet-declarabele functies die wegvallen naar aanleiding van het in april gepresenteerde revitalisatieplan.
In de tweede helft van dit jaar verdwijnen honderd banen bij de Nederlandse vestigingen van Logica. Dat vertelt ceo Paul Schuyt in een vraaggesprek met Computable. De afslanking maakt onderdeel uit van het revitalisatieplan dat de automatiseerder in april aankondigde en dat het bedrijf winstgevender moet maken.
"Het gaat in Nederland om honderd fte in niet-declarabele functies. Een deel vloeit af door natuurlijk verloop en voor een ander deel regelen we omscholing. Voor een aantal mensen zal echter een regeling getroffen moeten worden", aldus Schuyt. De directeur heeft het plan van de honderd fte's al gecommuniceerd naar zijn medewerkers en zegt er geen ongeruste reacties over te hebben gehoord.
Meer sales, minder bureaucratie
Het revitalisatieplan komt uit de koker van topman Andy Green, die sinds januari 2008 aan het roer staat van de gehele Logica groep. Schuyt: "Hij komt van BT vandaan en kijkt met andere ogen naar onze organisatie. Zo vindt hij dat we meer sales-georiënteerd moeten zijn en minder bureaucratisch. Dus gaan we nu intern in kosten snijden en dat gaan we investeren in verkoop en marketing. Dat vind ik op zich goed, de backoffice zo klein mogelijk maken en de buitenkant sterk. Daarom juich ik die strategie van harte toe. Het is vrijwel in lijn met wat we in Nederland al deden. Het is eerder een versnelling van wat wij wilden, dan dat het ons voor de voeten loopt."
Wereldwijd schrapt Logica dit jaar 1300 banen, de meeste in Groot-Brittannië. De dienstverlener hoopt zijn kosten te kunnen terugdringen door het ‘stroomlijnen van de organisatie, rationalisatie van eigendom' en het schrappen van 3 procent van haar totale personeelsbestand. Daarnaast breidt het bedrijf de afdelingen Verkoop en Marketing uit en wordt het aantal medewerkers op offshore en nearshorelocaties voor eind 2009 verdubbeld tot achtduizend.
In Nederland heeft Logica dertien vestigingen en ongeveer zesduizend medewerkers.
Bureaucratie is een van de grootste gevaren voor een grote dienstverlenende organisatie als Logica. Outsourcing behoort inmiddels tot een van de belangrijkste competenties. Alleen een organisatiestructuur waar de communicatielijnen zo kort mogelijk zijn kan de kwaliteit van de software waarborgen. Ik denk dat dit saneringsplan eerder een voortzetting is van het versterken van de IT regie binnen de organisatie, kortere lijnen tussen Sales