Leen Zevenbergen, sinds januari 2010 directeur van dienstverlener Qurius, verwacht dat het verlieslatende bedrijf in 2011 weer winst maakt. Om dat te behalen gaat de organisatie op de schop. Een greep uit de maatregelen: de dienstverlener richt zich primair op software van Microsoft, er verdwijnen managementfuncties en producten en diensten worden ondergebracht in twee aparte divisies. Zevenbergen: 'Dit bedrijf zal zakelijker worden.'
Toeval of niet, op het moment van het vraaggesprek met de nieuwe directeur van Qurius klinkt gehamer en geboor. Vlak voor de opening wordt de laatste hand gelegd aan het nieuwe Inspirience Center, een ruimte bij het hoofdkantoor in Zaltbommel. Daar worden klanten ontvangen, producten gepresenteerd en bijeenkomsten georganiseerd. Het idee komt uit de koker van de nieuwe directeur van de dienstverlener uit Zaltbommel. Hij volgde Fred Hermans op die het bedrijf eind 2009 verliet na een verschil van mening over de bedrijfsstrategie. In dat jaar boekt het bedrijf negen miljoen euro verlies.
Waarom ben ik hier?
Zevenbergen over de begindagen bij Qurius: 'Het ging gewoon niet goed. In de Internationale organisatie was de teneur er één van 'laten we er maar mee kappen'. Maar wat me vooral opviel was dat het bedrijf nergens voor stond. Het personeel identificeerde zich niet met de dienstverlener en een aandeelhouder vatte het misschien wel het beste samen met de woorden dat het bedrijf kraak nog smaak had.' De kersverse directeur mistte ondernemerschap en een gezamenlijke gevoel om de schouders eronder te zetten. Tijdens de kersborrel eind 2009, waar de dan aanstaande directeur is uitgenodigd, vraagt Zevenbergen de vierhonderd aanwezige medewerkers om tijdens de feestdagen eens goed na te denken over de vraag: 'waarom ben ik hier?'
De bedrijfsstrategie is op dat moment samengevat in een powerpoint-presentatie van tachtig pagina's. Zevenbergen: 'Je moet toch in twee pagina's kunnen uitleggen hoe de strategie van je bedrijf eruitziet?' Hij besluit om het bedrijf voornamelijk te richten op software en dienstverlening van Microsoft-producten. 'Door te kiezen voor die leverancier kunnen we onze klanten het hele aanbod bieden van crm, erp, bi tot koppelingen met Sharepoint en unified communications.'
Lastige markt
Hij vervolgt: 'Natuurlijk bevinden we ons in een lastige markt. Onze klantengroep zit voornamelijk aan de bovenkant van het mkb. Die groep herstelt langzamer van de crisis dan bijvoorbeeld multinationals. Bedrijven hebben bijvoorbeeld moeite met het binnenhalen van bankkredieten.'
Het is voor de directeur duidelijk dat zaken anders moeten. Er wordt afscheid genomen van een aantal managers van de internationale organisatie en het bedrijf verkoopt zijn ERP LN-tak, een divisie voor de verkoop en ondersteuning van bedrijfssoftware van het vroegere Baan in Duitsland, Italië en Spanje, aan Infor. Dat onderdeel past niet meer bij de keuze voor Microsoft.
Plannen smeden
De directeur: 'We willen geen leverancier zijn die bij de achterdeur van het bedrijf een softwarepakket aflevert en dan zegt 'succes ermee'. Wil een leverancier echt meerwaarde leveren, dan moet het onderdeel uitmaken van de strategie van het bedrijf waaraan ze leveren. Ze moeten samen plannen smeden om de bedrijfsresultaten te verbeteren met behulp van ict. Dat gaat dus veel verder dan de leveranciersrol.'
De dienstverlener gaat de software en dienstentak scheiden om klanten beter te kunnen bedienen en het bedrijf legt het productaanbod onder de loep. Qurius levert 48 zelf ontwikkelde producten, maar gaat onderzoeken of ieder product afzonderlijk voldoende oplevert. Een ander belangrijk actiepunt dat Zevenbergen noemt is het vergroten van de naamsbekendheid. Het bedrijf start ook met een marketingcampagne, voerde al een nieuw logo in en verbouwde de website. 'Toen ik benaderd werd voor deze functie kende ik de naam Qurius niet, terwijl ik al 25 jaar in de ict werk. Bovendien zag de website er slecht uit. Dat is nu anders.'
Resultaat
Zevenbergen stelt dat zijn bedrijf nu weer focus heeft. De komende jaren verwacht hij ook veel van de activiteiten Duitsland en Engeland. 'In Engeland is waarschijnlijk een overname nodig om die groei te halen. We zitten daar nu met vijftig man.' Spanje draait volgens hem goed.
'De verwachtingen zijn hoog gespannen, ik denk eind 2010 begin 2011 de eerste resultaten te zien van het nieuwe Qurius.' De directeur verwacht ongeveer vier jaar nodig te hebben om al zijn verbeterplannen door te voeren. 'Ik heb getekend voor vier jaar. De vraag is of dat genoeg tijd is. Maar ik ben vastberaden om de klus te klaren.'