SAP-dienstverlener Superp is in financiële problemen terecht gekomen door investeringen in het mkb-pakket Business One. Die hebben niet tot de gewenste resultaten geleid. Dit zegt managing director Alex Kuin, nadat Computable eerder meldde dat het bedrijf in zwaar weer was terecht gekomen.
'De afgelopen jaren heeft Superp in een SAP Business One-initiatief geïnvesteerd door middel van bankkredieten', aldus Kuin. 'Dit resulteerde in forse jaarlijkse verliezen.' SAP B1 is een oplossing van SAP speciaal gericht op het midden- en kleinbedrijf. Kuin: 'Deze verliezen waren nog niet afgenomen. Door de verkoop van Orbrix verlangt onze bank dat we dit bij voorkeur gedurende 2010 afbetalen. De normale bedrijfsvoering maakt dit wel mogelijk, maar extra additioneel vermogen is gewenst om dit te versnellen.'
Salarisbetalingen
Sinds medio 2008 was de inmiddels ontslagen directeur John Hoogendoorn verantwoordelijk voor dit mkb-onderdeel van Superp. Zijn ontslag eerder dit jaar en de financieel wankele positie, hebben onrust gecreëerd bij het personeel en de bank. 'Toch draait Superp sinds het ontslag van Hoogendoorn goed', vervolgt Kuin zijn verhaal. 'Tijdens de discussie met de bank is eenmalig een achterstand opgelopen bij het uitbetalen van de salarissen. Dit is inmiddels hersteld en de salarisbetalingen van maart en april zijn op tijd geschied.'
Het personeel heeft dus salaris ontvangen, dan rest de vraag hoe het nu verder met het bedrijf gaat. Kuin: 'Op dit moment kijken we hoe wij op korte termijn onze vermogenspositie kunnen versterken. We gaan de komende dagen onze klanten en leveranciers geruststellen en vervolgens de investeerders waarmee we in de afrondende fase zitten. Indien nodig zal een bestaande aandeelhouder een deel van de schuld voor zijn rekening nemen, zoals dit met de bank is besproken.'
Personeelsparticipatieplan
Eerder kondigde Superp een personeelsparticipatieplan aan, waarin werknemers zich in het bedrijf konden inkopen. Eerder waren er geluiden dat hiervoor te weinig animo zou zijn, maar Kuin ontkent dit. 'Ons personeel heeft al ruim 100.000 euro gestort en ook is er al ongeveer 100.000 euro aangemeld.'
Het is moeilijk het verschil tussen oprechte en minder oprechte reacties te onderkennen (eigen belang), evenmin wie de afzender is of pretendeert te zijn. Ik zal dan ook niet inhoudelijk reageren. De nabije toekomst zal veel duidelijk gaan maken. Ik zal dan voor de geinteresseerden en die het aangaan reageren.
Deze club is door mij in 1999 opgericht, voordat het later Superp ging heten.
Het is duidelijk dat leveranciers niet meer betaald worden. De achterstand is bij mij al opgelopen tot zo’n 10% van de salaris kosten voor Superp van een maand.
Zwaar weer zal vanzelf volgen, klanten zullen de dupe zijn.
De onrust bij mij als medewerker neemt zeker toe en is ook niet afgenomen de laatste tijd.
Het ene bericht na het andere verschijnt en dan mag ik ook een reactie lezen via de Computable dat m.b.v. aandeelhouder Wolters een herstelplan wordt opgesteld en er een evaluatie plaats vindt van het management. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, is het spreekwoord.
Charles Wolters heeft Orbrix de nek omgedraaid door het te verpatsen aan Asecom om z’n eigen centjes veilig te stellen. Dat daarbij het personeel en de oprichter van Orbrix een oor aan werden genaaid door Wolters kon (en naar ik aanneem kan) hem geen biet interesseren. De constructie waarvoor is gekozen is ook verre van cosher daar naast de werknemers en oprichter van Orbrix, de belastingdienst gewoon een pootje is gelicht. Het zou Sander Hulsman sieren als hij eens een beetje dieper zou gaan graven om deze beerput open te trekken.