Ict-leverancier Nedfield N.V, het voormalige Tulip Computers, krijgt uitstel van betaling. Ook dochteronderneming Nedfield Holding B.V. kan niet meer aan de financiële verplichtingen voldoen. De Utrechtse rechtbank heeft een voorlopige surseance van betaling verleend en een bewindvoerder aangewezen. Eerder ging Nedfield-dochter 2L International na uitstel van betaling failliet. Nedfield’s oude merknaam: Tulip staat sinds 2008 te koop en kan nog altijd voor extra inkomsten zorgen.
Een aandeelhoudersvergadering die voor 30 juni 2009 op de agenda staat is afgelast. Bij die bijeenkomst zou het bedrijf aandeelhouders toestemming willen vragen om de publicatie van de jaarcijfers uit te stellen. Ook zou de mogelijke verkoop van bedrijfsonderdelen ter sprake komen. Nedfield wil pas een toelichting geven zodra er meer duidelijkheid is over de financiële situatie.
Eerder ging de Nederlandse leverancier van pc-randapparatuur 2L International, een volledige dochteronderneming van de Nedfield N.V, na uitstel van betaling failliet. Na het faillissement heeft het bedrijf onder een nieuwe naam een doorstart gemaakt.
Nieuwe naam en koers
Nedfield richt zich sinds 2008 voornamelijk op ict-producten voor ‘lifestyle', logistiek en elektronische inkoop van producten (procurement). Daarbij zou de focus liggen op investeringen voor de middel- en lange termijn. Het bedrijf zou zich richten op producten met een relatief korte terugverdientijd en een lager investeringsrisico.
Naast de strategische koerswijziging werd ook de bedrijfsnaam veranderd. Tot 26 juni 2008 heette Nedfield N.V nog Tulip Computers. Die naam zou volgens de nieuwe raad van bestuur niet meer de lading van het bedrijf dekken. ‘Van oudsher was Tulip Computers een computerbouwer. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een beursgenoteerde onderneming die zich richt op geselecteerde delen van de ict-markt op het snijvlak van ict en consumentenelectronica', zei het bestuur toen.
Tulip te koop
Het bedrijf uit Doorn wil de merknaam Tulip verkopen. De bedrijfstop denkt dat de merknaam een internationale uitstraling heeft. De verkoop van de merknaam moet leiden tot extra inkomsten. In 2004 verkocht het toenmalige Tulip de merknaam ‘Commodore', dat leverde ongeveer 24 miljoen euro op.