Nu de fusie met CCS is afgeketst staat Netaspect er weer alleen voor. Het Dordtse softwarebedrijf blijft samenwerken met CCS, maar gaat ook door met de ontwikkeling van zijn eigen polisadministratie-oplossing. Die komt eind 2010 op de markt. Een eerste klant is er al: volmachtverzekeraar Turien uit Alkmaar.
Dat de fusie met CCS is afgeketst, komt omdat het draagvlak onder het personeel ontbrak. Dat bleek uit nader onderzoek na de intentieverklaring tussen beide softwaremakers, vertelt Arthur Clement, samen met broer Cor directeur en oprichter van Netaspect. 'Op directieniveau was iedereen overtuigd van het nut van een samensmelting, maar op de bedrijfsvloer ontbrak voor een deel het enthousiasme.' CCS (Woerden, 160 medewerkers) biedt de Level 7-backoffice-oplossing aan, terwijl Netaspect (Dordrecht, 60 werknemer) de front- en midofficesoftware Certigo verkoopt.
Cultuurverschil
Clement zegt niet de behoefte te hebben in te gaan op de details van het ontbreken van de chemie tussen het personeel van CCS en Netaspect. Van een conflict is echter geen sprake, benadrukt hij. 'Alleen merkten we op een gegeven moment dat de verschillende overleggen tussen werknemers stroef verliepen. Dan moet je de conclusie trekken dat het doordouwen van een fusie niet verstandig is. Niet voor niets mislukken veel fusies nadat ze toch zijn doorgedrukt. Dat wilden beide directies voorkomen.' Hij ontkent dat er sprake was van een verschil van mening over de te voeren architectuurstrategie (CCS is een Progress-huis, terwijl Netaspect Microsoft aanhangt).
Wel erkent hij dat cultuurverschillen een rol hebben gespeeld. Netaspect komt uit de internethoek en is op enig moment weboplossingen voor het verzekeringswezen gaan ontwikkelen, terwijl CCS zich vanaf de oorsprong al richt op backofficesoftware voor (schade)verzekeraars. 'Maar dit moet ook niet overdreven worden. CCS en Netaspect werken ook met veel plezier gezamenlijk bij een aantal klanten. En dat willen we behouden.' Voor een strategische samenwerking met een andere, grotere partner sluit Clement zijn ogen niet, al heeft hij geen lijstje met namen op zak. Wie de leveranciersmarkt voor de financiële wereld bekijkt, ziet dat die uit twee hoofdgroepen bestaat: de gespecialiseerde softwarehuizen, zoals CCS, Anva of COR AG, en de algemenere ict-dienstverleners, waaronder CSC, Unisys, EDS, Capgemini en Ordina.
Meningsverschil
Het gerucht dat Netaspect financiële problemen zou hebben, onder andere als gevolg van een conflict met financieel dienstverlener Vvaa doet Clement af als onzin. 'Soms heb je wel eens een verschil van mening met een klant. Het geschil met Vvaa is in harmonie opgelost.' Hij wijst erop dat Netaspect zelfs bezig is met de ontwikkeling van een eigen standaardsysteem voor de polisadministratie (een onderdeel van de backoffice). 'Verzekeraars en volmachtbedrijven werken nog vaak met maatwerksoftware. Dat is een dure investering, omdat het doorvoeren van wijzigingen kostbaar is. De markt vraagt dan ook steeds meer om een standaardplatform. Daar zijn wij sinds begin 2006 mee bezig. Door de fusie met CCS zou onze polisadministratie-ontwikkeling in een versnelling komen, maar nu houden we onze eigen planning weer aan.'
Volgens Clement krijgt het polissysteem, dat eind 2010 op de markt zal komen, een bijzondere architectuuropzet. Hierbij vinden de onlineverkoop en het beheer van polissen, en het centraal inregelen van de verzekeringsproducten en de contractadministratie plaats in één integraal systeem. Commerciële divisies van verzekeraars worden op deze manier minder afhankelijk van de ict-afdeling en kunnen hun eigen 'ditso's en 'datso's regelen. Dat moet ook wel, benadrukt de Netaspect-directeur, want de snelheid waarmee de consument zijn zaken tegenwoordig wil afhandelen is hoog. 'Anders kunnen ze de consument niet meer bijhouden en stapt die over naar een concurrent.'
Uit de doos
De eerste klant is er al voor het nieuwe Certigo Polis-administratiesysteem: de Alkmaarse verzekeraar Turien, die zijn volledige polisadministratie wil vervangen door dit product. 'Zo'n eerste klant is voor ons uiterst belangrijk omdat verzekeraars eigenlijk alleen met bewezen technologie willen werken. Uiteindelijk willen wij de verzekeringsbranche een nieuw standaardplatform aanbieden. Wat dat betreft is het 'krankzinnig' dat in zo'n grote sector nog geen passend softwareplatform – een nieuwe generatie erp-software – voorhanden is. Dat zie je overigens ook in andere landen. In Groot-Brittannië en Scandinavië vragen verzekeraars nu ook om 'out of the box'-standaardpakketten voor het automatisch afhandelen van schadeverhandelingen en online verkoop van verzekeringspolissen. Dat is voor ons interessant, omdat we met onze nieuw polisplatform internationale ambities hebben.'
In tegenstelling tot wat er in de laatste alinea van dit artikel door NetAspect wordt beweerd, is er in de Nederlandse markt wel een compleet standaardpakket beschikbaar voor verzekeraars, de Quinity Insurance Solution. QIS biedt functionaliteit voor het online verkopen van verzekeringspolissen, inclusief het voeren van de complete polisadministratie en het al dan niet automatisch behandelen van schades. QIS automatiseert alle front/mid/backofficeprocessen van de verzekeraar met een geintegreerde web-based oplossing. QIS is reeds in gebruik bij een aantal Nederlandse en buitenlandse verzekeraars en heeft zich bewezen in de praktijk.
Er zijn inderdaad verschillende oplossingen op de markt.
Wij bij Triple S unlimited bieden eveneens uitstekende oplossingen voor de automatisering van het verzekeringsbedrijf, varierend van uitsluitend offertesoftware tot een volledige front to end oplossing. Reeds geimplementeerd bij verschillende verzekeraars, niet in de laatste plaats in de levenmarkt.