COR AG neemt de failliete boedel van het Bossche Finnion over. De Duitse ontwikkelaar van financiële software had al eerder een oogje op deze Nederlandse softwarespecialist, maar haakte af toen het bedrijf in financiële problemen raakte. In tweede instantie, na faillissement, sloeg COR alsnog toe.
Finnion uit Den Bosch leverde software voor de front- en midoffice van banken, verzekeraars en pensioenfondsen (het product FAP). COR AG uit Stuttgart, een leverancier van software voor schadeverzekeringen, hypotheken en private banking, miste goede frontoffice-functionaliteit. Het liet zijn oog vallen op Finnion, maar haakte echter af nadat bleek dat Finnion financieel in zwaar weer was beland. Nadat het bedrijf bankroet ging, deed COR alsnog zaken met de curator en nam de boedel over.
De softwarefirma uit Den Bosch gaat verder als COR Finnion, waarbij COR de software ook wil verkopen aan klanten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Van de tien medewerkers gaan er vijf over en drie zitten op het vinkentouw als de zaken goed gaan. Finnon gaat ook een rol spelen bij het contract dat COR eind maart sloot met DBV Levensverzekeringsmaatschappij. Hierbij stapt DBV, onderdeel van SNS Reaal, over op het pakket COR-Life.
Finnion kan door middel van 'model driven architecture' in korte tijd een gebruikersdialoog (via een vertaaltabel) in een andere taal genereren met een koppeling naar een midoffice-omgeving. Met zo'n generiek opgezet model kan een verzekeraar al zijn verschillende verkoopkanalen administeren en ondersteunen.
Geld raakte op
Directeur Marcel Albers licht toe dat de gang van zaken rond ABN Amro voor de onderneming uiteindelijk negatief uitpakte. In eerste instantie betekende een deal bij ABN Amro Verzekeringen in 2006 (samen met Capgemini) de doorbraak voor Finnion. Er zat zelfs een vervolgopdracht bij Delta Lloyd in, dat 51 procent van de aandelen bezat in ABN Amro Verzekeringen (en ABN Amro 49 procent). Nadat Fortis ABN Amro overnam, werd deze order van tafel geveegd omdat Fortis Verzekeringen niet wilde dat concurrent Delta Lloyd de software zou gebruiken. 'Dat scheelde ons 5 ton omzet in 2008. Daarnaast zag een viertal potentiële klanten vanwege de kredietcrisis af van de aanschaf van de software. Daardoor ontstond er een gebrek aan inkomsten.'
Remedie tegen silodenken
Het innovatieve FAP – een Financieel Advies Platform voor de front- en midoffice – van Finnion is ontwikkeld op basis van een servicegeoriënteerde architectuur. FAP is een softwarelaag die aan de bestaande infrastructuur van klanten wordt toegevoegd. Volgens Finnion verdwijnt met de inzet van het product het zogeheten silodenken in producten of diensten en komen de processen bij klanten centraal te staan. In FAP zijn generieke producten als verzekeringen, hypotheken en pensioenen al gemodelleerd en vastgelegd. De specifieke parameters van banken, verzekeraars en pensioenfondsen voor deze producten zoals polisvoorwaarden en acceptatieregels hoeven slechts toegevoegd te worden om met de software te kunnen werken.