Na maandenlange onderhandelingen is er een akkoord over de SAP Enterprise Support en de daarmee gepaarde gaande verhoging van het onderhoudstarief. De directie van het softwarebedrijf en het internationale samenwerkingsverband van gebruikersverenigingen Sugen laten de resultaten van de nieuwe ondersteuning meten. Daaruit moet blijken of dat inderdaad toegevoegde waarde biedt, zoals SAP beweert. Een onafhankelijke partij verzamelt bij honderd bedrijven gegevens en beoordeelt die.
De internationale gebruikersgroep SAP User Group Executive Network (Sugen), waarvan VNSG (Vereniging van Nederlandstalige SAPGebruikers) deel uitmaakt, liep maanden geleden te hoop toen SAP een nieuwe ondersteuningsstructuur en hogere bijbehorende tarieven aankondigde. Tonnie ter Horst, voorzitter van de VNSG, zei destijds dat een tariefsverhoging alleen te billijken is als daar ook een bepaalde bedrijfswaarde tegenover staat.
Nu is dus een akkoord bereikt over SAP Enterprise Support. De belangrijkste punten ervan zijn een vertraagde verhoging van het onderhoudstarief en het meten van de toegevoegde waarde van de ondersteuning met een benchmarkprogramma.
Vertraagde verhoging
SAP voert de verhoging van het onderhoudstarief naar 22 procent in zeven jaar in, in plaats van de eerder aangekondigde vier jaar. Dat betekent dat het onderhoudstarief tot en met 2015 jaarlijks met maximaal 3,1 procent groeit. Anders zou dat tot en met 2012 jaarlijks acht procent bedragen. Randvoorwaarde daarbij is wel dat de toegevoegde waarde van SAP Enterprise Support wordt aangetoond.
Sugen, wereldwijd samengesteld uit twaalf actieve gebruikersvereniginge, heeft samen met SAP de prestatienormen (KPI's) opgesteld. Dit levert de Sugen KPI Index op. De sleutelaspecten die daarin worden beoordeeld, zijn verdeeld in vier belangrijke categorieën. Daarbij gaat het om de bedrijfscontinuïteit (business continuity), de verbetering van de bedrijfs processen (business process improvement), bescherming van investeringen (protection of investment) en de totale operationele kosten (total cost of operations).
De prestatienormen worden wereldwijd bij honderd bedrijven gemeten. Deze groep moet nog worden samengesteld. Wanneer de KPI's van het benchmarkprogramma in enig jaar niet worden gehaald, wordt de daaropvolgende verhoging van de onderhoudsprijs uitgesteld.
Rolmodel
Leo Apotheker, algemeen directeur van SAP, sprak onlangs tijdens de VNSG-dagen in Maastricht lovend over de inzet van Tonnie van der Horst. 'Vasthoudend, maar tegelijk actief meezoekend en -denkend', aldus Apotheker. Hij gaf toen hoog op van het conceptakkoord. 'SAP neemt hierbij het voortouw als het gaat om transparantie in onderhoudstarieven en het helder meten van toegevoegde waarde. SAP vervult nu een rolmodel voor de hele it-industrie.'