Met het programma Flex stapt Adobe definitief de zakelijke markt op. Bedrijven zijn volgens de softwareleverancier gebaat bij de gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke rich internet applications die je ermee kunt ontwikkelen.
Adobe richt zijn pijlen op de zakelijke gebruiker. Dat was eerder deze week de boodschap tijdens het Europese ontwikkelaarsforum Adobe MAX in Barcelona. Het softwarebedrijf werkt met rich internet applications (RIA) hard aan de volgende generatie internettoepassingen. Het zijn interactieve en visueel aantrekkelijke programma's, vaak aangesloten op de bestaande ict- en databasestructuur, die in het bedrijfsleven veel aftrek zullen vinden. Via het ontwikkelplatform Adobe Flex, dat voorheen de codenaam Apollo had, kunnen bedrijven de toepassingen gemakkelijk zelf bouwen.
"RIA is een logische volgende stap in de evolutie van internet", vertelt Mike Downey in Barcelona. Volgens de group manager platform evangelism bij Adobe combineert RIA de uitgebreidheid (richness) van desktoptoepassingen met het potentiële bereik (reach) dat internet heeft. Vooral de variant waarbij de toepassing als losstaand programma draait op het bureaublad, ziet Downey als belangrijke component van de volgende generatie. Want bedrijven hebben de keus of hun applicatie in de browser draait of als losse user interface op het bureaublad. Een internetverbinding is daarbij niet noodzakelijk. Zodat bijvoorbeeld een hypotheekadviseur ook offline bij klanten thuis de juiste offerte kan opmaken.
Bureaublad
‘RIA via AIR', noemt het bedrijf de technologie waarmee toepassingen los van de browser draaien. AIR (Adobe Integrated Runtime) is sinds een maand of drie in bètaversie beschikbaar en het bedrijf verwacht het in de loop van volgend jaar officieel te lanceren. Er komt dan geen browser aan te pas hoewel het met behulp van API's (Application Programming Interface) wel degelijk kan communiceren met eender welke database dan ook. Als er geen onlineverbinding is, gebruikt het programma de lokale cache voor het tonen en eventueel wijzigen van gegevens en vindt synchronisatie plaats zodra er wel verbinding is. Een rich internet application die los van de browser draait, kent niet de beperkingen die zo'n browser wel heeft. Zoals het slepen van documenten vanaf het bureaublad naar de applicatie (of andersom) of de integratie in de systeembalk van het besturingssysteem. Beide voorbeelden zijn niet mogelijk met behulp van een browser maar wel met een ‘RIA via AIR'.
Ook Waldo Smeets is erg enthousiast over de nieuwe weg die Adobe is ingeslagen. Smeets werkt bij het bedrijf als technisch specialist op het gebied van rich internet applications en ziet hoe vele grote ondernemingen voor deze technologie kiezen. Volgens hem gaan grote financiële instellingen als ABN-Amro, SNS en ING, maar ook bedrijven als Philips er gebruik van maken. Philips koos er al voor RIA te gebruiken bovenop zijn bestaande SAP-toepassingen omdat deze onvoldoende bruikbaar waren voor de eindgebruikers. Smeets ziet ook in het mkb grote voordelen. Gebruikvriendelijkheid en de mogelijkheid om documenten en zelfs de toepassingen zélf op afstand te delen zijn er twee van.
Partnerbedrijven
De concurrentie zit echter niet stil. Microsoft werkt aan het .Net-platform, IBM aan zijn Eclipse-platform en Sun doet hetzelfde met het Java-platform. Alles om de RIA-ontwikkeling te bespoedigen. Om de concurrentie het hoofd te bieden, zoekt Adobe de samenwerking met partnerbedrijven. Zij integreren de Adobe-producten in hun eigen oplossing die ze vervolgens zelf verkopen. Zo gebruikt SAP Adobe Flex om de user interface van zijn softwarepakketten vriendelijker te maken voor de eindgebruiker.
Adobe werd 25 jaar geleden opgericht en is voornamelijk bekend van programma's als Acrobat Reader, Photoshop en Flash. Sinds de overname van Macromedia in 2005 heeft de softwareleverancier ook DreamWeaver in zijn productportfolio. Bovendien biedt het bedrijf sinds kort enkele programma's als webservice aan, zoals de onlinetekstverwerker Buzzword en het filesharingprogramma Adobe Connect. Tijdens het ontwikkelaarsforum in Barcelona was zelfs een demonstratie te zien van Photoshop Express, de uitgeklede onlinevariant van het populaire fotobewerkingsprogramma. Zelf ziet het bedrijf alle online-dienstverlening voorlopig als test.