Microsoft spreekt tegen dat zijn abonnementsconstructie Software Assurance (SA) (bij de invoering in 2001 al omstreden) nu met leegloop kampt. Onderzoeksbureau Forrester stelt dat maar liefst een kwart van de grote ondernemingen zijn driejarige SA-contracten niet wil verlengen.
Microsoft reageert ontkennend op een kritisch rapport van onderzoeksbureau Forrester over het licentie-abonnement Software Assurance. Volgens de softwareproducent heeft Forrester maar naar een beperkt deel van de SA-klanten gekeken. De contractvernieuwingen zijn met 75 procent naar verwachting, stelt Microsoft. "Dit toont aan dat onze klanten waarde zien en vinden in een licentieprogramma dat ze in staat stelt hun bedrijven te standaardiseren en voordeel te halen uit de gecentraliseerde aanschaf."
Daarnaast wijst Microsoft op de extra's die het concern in de loop der tijd heeft toegevoegd aan SA. Volgens critici zijn dat lokkertjes om de tegenvallende praktijk van het drie jaar lopende softwareabonnement te verzachten. Volgens Microsoft zijn het slechts aanvullende voordelen. Dit betreft onder meer betere ondersteuning, en toestemming om Office op zowel een werk- als een thuis-pc te installeren.
Weinig nieuwe software
De kritiek van Forrester, en de door het onderzoeksbureau bespeurde twijfel onder bedrijven, draait om het beperkte uitkomen van nieuwe software gedurende de looptijd van het SA-contract. Dit was bij de invoering van dat abonnementsmodel al een tegenargument, dat inmiddels in de praktijk is bewezen. Het forse uitlopen van client-besturingssysteem Windows Vista is het duidelijkste voorbeeld. Forrester adviseert klanten nu de poot stijf te houden en kortingen op SA van 7 tot 15 procent te eisen.
Forrester heeft een zestigtal grote ondernemingen ondervraagd over SA en hun intenties voor contractverlenging. Slechts 13 procent geeft aan zeker te zullen verlengen. Ruim 25 procent zegt dat niet te doen. De rest heeft bedenkingen; zo wil 18 procent alleen voor enkele producten een SA-verlenging. Ruim 30 procent twijfelt nog. De drie jaar lopende SA-contracten zijn in 2004 al voor verlenging in aanmerking gekomen, wat dit jaar dus weer gebeurt.
Pijnpunten
Het onderzoeksbureau komt met vier pijnpunten van SA-klanten: de relatief hoge kosten, de onzekerheid van Microsofts productplanning (roadmap), de lange tijdsduur van testen en implemantie door de productcomplexiteit, 'concurrentie' van Microsofts eigen enterprise client access-licenties die nieuwe functionaliteit bieden tegen een kleine meerprijs bovenop de oorspronkelijke cal (client access license).
Het eerstgenoemde punt komt voort uit zowel Microsofts productplanning als de opwaarderingscyclus van bedrijven. Forrester: "SA kost op jaarbasis 29 procent van licenties voor desktopproducten en 25 procent voor serversoftware." Een nieuw product om de vier jaar is met SA dus duurder dan losse aanschaf. Qua productplanning belooft Microsoft tussenversies om de twee jaar en grote verbeteringen om de vier jaar. Dat is tot op heden niet altijd uitgekomen. Het testen en in gebruik nemen van software, zeker in grote ondernemingen, kost veel tijd en de ene productversie is soms pas vlak voor of na de lancering van de volgende versie beschikbaar. Bedrijven zijn dan genegen een versie over te slaan, wat bij SA financieel niet zinnig is. Tot slot hebben de client access-licenties voor Microsoft-producten als Exchange en SharePoint Server de meerwaarde van SA afgezwakt.
Wel of geen abo?
Wat vind en doe jij: wel of geen Software Assurance? En, als je al SA hebt, wel of geen verlenging? Laat het ons weten! Op onze site of via computable.lezers@vnumedia.nl