Als alles goed gaat, zijn de problemen met webmail van studenten en medewerkers aan de Rijksuniversiteit Groningen komend weekeinde voorbij. Het Centrum voor Informatietechnologie van de Groningse universiteit installeert een patch die de Java Communications Suite van Sun Microsystems ook beschikbaar maakt in Internet Explorer 8 van Microsoft. Het betreft overigens een testpatch, die vandaag door Sun werd vrijgegeven.
De patch moet een einde maken aan de problemen die gebruikers ervaren met Java Communications Suite van Sun Microsystems als zij Internet Explorer 8 van Microsoft gebruiken. Tot nu toe kan de e-mailsoftware in IE8 geen e-mails printen, bestanden uploaden als bijlage en e-mailfilters aanmaken. De patch stond aanvankelijk gepland voor eind augustus, maar werd toen nog niet door Sun Microsystems vrijgegeven.
Technisch directeur Hayco Wind van het Centrum voor Informatietechnologie van de Groningse Universiteit hoopt dat de testpatch dit weekeinde alle problemen verhelpt. Komende dinsdag wil hij pas vertellen of de patch werkt. 'Ik heb al eerder meegemaakt dat het lijkt alsof of alles in orde is op de eerste dag na een update, vraag het mij op dinsdag maar.'
Alternatieve browsers
De problemen ontstonden toen Microsoft gebruikers van Internet Explorer ging upgraden naar de nieuwste browserversie Internet Explorer 8. Op veel pc's die studenten thuis gebruiken is dit nu de standaard browser. Alternatieve browsers als Chrome (Google), Firefox (Mozilla) en Safari (Apple) geven geen problemen.
De tegenslag heeft geen bres geslagen in het enthousiasme van Wind voor de Java Communications Suite van Sun Microsystems. 'Het blijft een mooi product. De webinterface is uitgerust met een Ajax-client met veel functionaliteit. Zo kun je mailtjes verslepen. Daarin gaat dit product veel verder dan andere webclients'.
Mooier product
De universiteit wordt bijgestaan in het oplossen van de problemen door Sun-partner ZX Factory uit Ede. Over de problemen die ontstonden met Internet Explorer 8 hebben beide partijen nauw contact onderhouden met de supportafdeling van Sun Microsystems in Amerika.
De felle kritiek die een studente Kunsten, Cultuur & Media Elisabeth Oosterling deze week in een bijdrage in de Groningse universiteitskrant UK ventileerde kan Wind wel begrijpen. 'Het laden van de client verliep erg traag. Die tijd hebben wij inmiddels gehalveerd. Uit tests van mijn medewerkers thuis komen nu resultaten tussen twintig en veertig seconden. Maar dan heb je ook wel een veel mooier product', vergoelijkt Wind.
Zeer interessant nieuwsbericht (voor 0,3 % van de bezoekers van deze website). Misschien meer iets voor de interne Nestor van de RUG?
komkommertijd, jongens?
Wel een “leuke” foto… dat is policy zeker, slappe verhaaltjes opleuken met fotomodellen?
En inmiddels ligt vandaag de gehele mailvoorziening eruit….. goed begin van een nieuw academisch jaar.