Straten vol toeterende tuktuks en gevaarlijk dicht langs elkaar rijdende auto's. In Nederland wordt veel geklaagd over het fileprobleem; in India hebben ze daar geen last van, alles en iedereen rijdt kris kras door elkaar. De weg is daar zo vol met voertuigen, dat de gemiddelde snelheid erg laag is. Naast zo'n drukke weg in Bangalore staat kantoorpand 'Maruthi Sapphire'. Op de een na hoogste verdieping draaien Indiase ict'ers van softwareontwikkelaar iSense Prowareness trots rondjes op hun gloednieuwe bureaustoelen.
Buiten het dichtbevolkte, warme India wat Nederlanders kennen van televisie, maar binnen een luxe kantoor met Westerse uitstraling en airconditioning. De medewerkers wachten tot het internet is aangesloten, want de verhuizing vond slechts een paar dagen geleden plaats op 15 augustus 2011. Om verbinding te kunnen maken met de bedrijven in Nederland, is internetverbinding essentieel. 16 augustus 2011 mochten de medewerkers nog lekker een middag vrij door de niet werkende verbinding, maar die tijd gaan ze inhalen in het weekend.
Terwijl het internetbedrijf de eerste teams aansluit, kijken andere teams wat zij op hun computer vast kunnen doen. Anderen wandelen nog wat onwennig door het gloednieuwe kantoor. Bam! Een harde klap klinkt als een Indiase ontwikkelaar tegen een glazen deur aanloopt. Zijn collega's snellen hem toe, maar hij blijkt in orde en al gauw staan de Indiërs lachend in een kringetje om hem heen.
Feloranje
Prowareness-directeur Rahul Sah wilde glazen platen voor een betere communicatie en een gevoel van collegialiteit, maar hij had niet verwacht dat mensen er zo snel al tegenaan zouden lopen. 'We doen nu tijdelijk gele post-its op de platen, zodat mensen hun neus niet hoeven te stoten. Uiteindelijk wil ik matte strepen aanbrengen, zoals die in sommige kantoren aanwezig zijn.'
Het kantoor van Rahul Sah heeft andere strepen. De kamer is in het midden van alle teamkamers en kenmerkt zich door de oranje lijnen op ooghoogte, waardoor naar binnen kijken wordt bemoeilijkt. Ook de muur naast de eetzaal is feloranje geverfd. Sah: 'Oranje is de kleur van Nederland en aangezien al onze klanten Nederlandse bedrijven zijn waarmee we veel communiceren, is dat een inspirerende kleur. Bovendien is oranje in India een heilige kleur.'
Skype-verbinding
Een van de Indiase ict'ers tikt met zijn vingers op zijn bureau terwijl zijn computer Windows opstart. Hij kijkt om zich heen, maakt een grapje met een collega en als zijn Che Guevara-achtergrond verschijnt, opent hij zijn mail. Achter hem hangt een televisiescherm met camera erboven. 'Dat is om een Skype-verbinding te maken met de klant. Elke dag hebben we een stand-up meeting waarbij we vertellen waar we aan werken', zeg Rahul Sah.
Tijdens de stand-up meeting staan de Indiërs per team om de televisie heen. Ze praten Engels, wat ze niet vreemd is omdat dat de voertaal op kantoor is. 'Af en toe praten we in de pauze de nationale taal Hindi tegen elkaar, maar dat is vooral als we een onderonsje hebben', zegt Shanthi Basavaraju. Basavaraju is een van de vrouwelijke collega's van hr. Ook in bijna elk ontwikkelaarsteam zit een vrouw. In India zien vrouwen en mannen elkaar als gelijken en werken bovendien veel vrouwen in de ict.
No emperiments
De dames van Prowareness dragen nette zwarte pantalons met blouse en hebben eyeliner met opgestoken haar. Ze zien eruit alsof ze zo uit een H&M-catalogus komen. Slechts een van hen draagt een traditionele sari en heeft een rode Hindoe-stip op haar voorhoofd. Ze valt op door haar kleurrijke kleding met bijzondere prints, maar wordt door Indiase collega's niet anders behandeld.
Als de internetverbinding eenmaal tot stand is gekomen en de Nederlandse klant zich meldt, staan de ontwikkelaars van dat team netjes op een rij voor de stand-up meeting. Vijf mannen staan in een kringetje rond het televisiescherm. Wanneer de eerste de microfoon onder zijn neus krijgt, komt hij na een kort 'goodmorning' direct ter zake. De bugs zijn gefixed, 'no emperiments'. Geen moeilijkheden dus, behalve het missen van de internetverbinding voor een paar dagen. Eén van de teamleden is de tester. Hij richt zich tot een specifieke medewerker om hem te melden dat hij hoopt snel klaar te zijn met een bepaald onderdeel, omdat de rest van het project dan weer een stuk sneller zal gaan.
Youtube-pagina
De persoon aan de andere kant van de lijn hoort het allemaal aan en stelt soms korte vragen. De stand-ups verschijnen ook op een niet-openbare Youtube-pagina. Zo kunnen ceo's en andere medewerkers ook zien wat er besproken is. 'Daarnaast maken we een actieplan per mail met wat we gaan doen. Daarin is ook de 'burn down' te vinden. Dat is een grafiek waarin we het werk in uren inschatten per dag en bijhouden of we voorlopen of juist een tandje moeten bijzetten', zegt Kamalanathan Kanakasundaram, een van de ontwikkelaars.
Kanakasundaram: 'Elke twee weken moeten we een project opleveren en dat betekent een grote druk om op tijd klaar te zijn. We kunnen een deadline simpelweg niet missen, dus af en toe werken we een nachtje door. Vooral als we op 99 procent zitten, dan wil je graag die 100 procent halen als het zo dichtbij is. Het is ook mogelijk bepaalde onderdelen binnen een project naar de volgende periode te schuiven, uiteraard in overleg met de klant.'