Energienetbeheerder Liander moet zijn klanten 2,8 miljoen euro terugbetalen door een conversiefout bij de overgang naar een ander ict-systeem. Zeven jaar geleden werd de software van het Gemeentelijk Energiebedrijf Amsterdam gemigreerd naar het ict-systeem van energieleverancier Nuon. Een programmeur gebruikte een verkeerd model bij de conversie. Daardoor betaalden Amsterdamse huishoudens voor een verkeerde en duurdere meter.
De huishoudens betaalden voor een G6-meter, terwijl ze een G4-meter in de meterkast hebben hangen. Volgens een woordvoerder van de netbeheerder viel de fout het bedrijf ineens op. Hij verwacht dat er geen andere conversiefouten meer aan het licht komen. Het merendeel van de systemen is lange tijd geleden al gemigreerd naar een centraal systeem.
De huur van een G6-meter is ongeveer twintig cent per maand duurder dan wat een huishouden voor een G4-meter betaalt. De huishoudens krijgen het te veel betaalde geld over de afgelopen vijf jaar terug tot een maximum van 11,45 euro, schrijft de Amsterdamse krant Het Parool.
Splitsing
Alliander, het moederbedrijf van Liander, ontstond vorig jaar toen energieleverancier Nuon splitste in een energienetwerkbedrijf en een een productie- en een leveringsbedrijf. De Wet onafhankelijk netbeheer (WON) schrijft voor dat energiebedrijven voor januari 2011 het beheer van het transportnetwerk voor elektriciteit (Alliander) en de commerciële handels- en productiebedrijven (Nuon) niet meer onder mogen brengen in één bedrijf.
Het kost toch helemaal geen 2,8 miljoen, er is ten onrechte teveel geld ingehouden dat terugbetaald moet worden.
En wat gebeurt er dan met de andere 2 jaar? En waarom krijgt men ’t niet met samengestelde rente terug?
‘T zal wel binnen de wet vallen, maar PR is ’t niet.
“Een programmeur gebruikte een verkeerd model bij de conversie.” Misschien een beetje kort door te bocht. De programmeur werkt op input van de functionele specialisten en vervolgens zijn er nog andere die het tijdens het testen ook niet hadden gezien. Dus Liander gebruikte gewoon een verkeerd model en heeft het als team niet opgevallen.
7 jaar geleden een conversiefout maken, daar nu achter komen, en maar 5 jaar terugbetalen. Ik vraag me af of dat wel netjes is. Als ik in het conversiegebied zou wonen zou ik toch een ‘Class Action’ willen wagen.
zeker weer een fout in SAP, tsss.
Hoe zat dat met splitsen bij andere EU landen ook weer….O ja, die splitsten niet, nu niet, nooit niet.