Vier van de zes pilotgemeenten die deelnemen aan de ontwikkeling van een midoffice voor gemeenten zijn inmiddels uit dat project gestapt. Er is kritiek op de regierol van programmabureau GovUnited. Het project is ruim een halfjaar vertraagd en het systeem, dat wordt geleverd door ict-dienstverlener Logica, voldoet volgens de gemeenten niet aan de gestelde afspraken. GovUnited wil de gemeenten aan hun overeenkomst houden.
Sinds de start van de ontwikkeling van de ‘Digimeente Midoffice Suite' in 2008 zijn vier van de zes gemeenten die zouden proefdraaien met het systeem opgestapt. Op 14 juli 2009 haakte de Groningse gemeente Zuidhorn af. Burgermeester Bertus Fennema zegt tegen het blad Digitaal Bestuur dat de gemeente de suite niet afneemt omdat 'het product nog onvolmaakt is.'
Onvoldoende vertrouwen
In openbare stukken van de gemeente Midden-Drenthe is te lezen dat de bewindslieden onvoldoende vertrouwen hebben in de samenwerking tussen GovUnited en Logica. De gemeente besluit begin juli uit het project te stappen. Zaanstad staakte de samenwerking in juni 2009. De gemeente verhuist in 2010 naar een nieuw gemeentehuis met flexwerkplekken. Voor die tijd wil het de ict op orde hebben. De gemeente wil niet het risico lopen dat na de verhuizing ict-problemen ontstaan door nog meer vertragingen van de midoffice.
Gemeente Leiden gaf vroeg in traject al de brui aan de samenwerking. Volgens Digitaal Bestuur wilde de gemeente alleen een document management systeem (dms) omdat het de kern van een midoffice al had. De vrijheid in de keuze van modules zou bij nader inzien kleiner zijn dan eerder door het projectbureau was voorgesteld.
Te veel programmeerwerk
Heikel punt in de onmin tussen de gemeenten enerzijds en het projectbureau en de leverancier anderzijds is gesteggel over hoe de opbouw van de midoffice eruitziet. Kort na de gunning aan Logica zou van het oorspronkelijke ontwerp zijn afgeweken. In plaats van een ‘procesgericht' systeem werd gekozen voor de ontwikkeling van een ‘zaakgericht' systeem. Volgens critici werd van de oorspronkelijke koers afgeweken omdat een procesgericht systeem te veel programmeerwerk zou vergen.
Verloop ontwikkeling midoffice
Logica werd in april 2008 na een Europese aanbesteding geselecteerd voor de ontwikkeling en levering van een midoffice suite voor gemeenten. De opdracht omvat de ontwikkeling van de Digimeente Midoffice Suite en implementatie bij zes pilotgemeenten. Eind 2008 moest de suite draaien bij de pilotgemeenten.
De ontwikkeling van de midoffice suite loopt vertraging op. Tijdens een externe audit van het systeem door Deloitte in mei 2009 blijkt dat het systeem maar voor 40 procent aan de eisen voldoet. Bij een volgende audit, begin juli 2009, blijkt dat het systeem voor 80 procent aan de eisen voldoet. Volgens Logica kan een aantal normen alleen worden getoetst als het systeem operationeel is. De leverancier krijgt drie maanden extra de tijd om de midoffice op te leveren.
Volgens GovUnited-directeur Arjen Hof is de suite in de vierde week van juli 2009 ‘productierijp' en draait het systeem bij de gemeente Winterswijk. In de week erop moet het systeem worden opgeleverd bij de gemeente Steenwijkerland.
Na de implementatie bij pilotgemeenten zal Deloitte een audit uitvoeren. Als het systeem voldoet aan de gestelde eisen zullen twintig andere gemeenten die eerder interesse toonden, de midoffice-suite afnemen. Die groep van geïnteresseerden bestond eerst uit 28 gemeenten. Daarvan zijn acht gemeenten overgestapt naar Dimpact, een ander samenwerkingsverband tussen gemeenten die digitale loketten ontwikkelen.
GovUnited
GovUnited is een initiatief voor en door Nederlandse gemeenten. Het programma wordt uitgevoerd door de stichting ICTU. GovUnited heeft tot doel de implementatie van de e-dienstverlening te versnellen via de inkoop van gemeenschappelijke ict-voorzieningen voor de deelnemende gemeenten.
Niet verbaasd! Er zijn al eerdere geluiden te horen o.a. in het blad openbaar bestuur dat het te duur zal zijn. Inkoopcombinaties zoals Govunited, Dimpact is een slechte zaak omdat open concurrentie de nek omdraait, monopolie en kartel vorming stimuleert. Wederom eem grote speler Logica die het mag bouwen dwz een MKB aanbieder heeft dus (bijna?) geen kans! De blauwe pakken brigade van Logica gaan heus niet voor een dubbeltje programmeren. Daarom zal de uiteindelijke kosten per gemeente altijd meer zijn dan dat een afzonderlijke gemeente op basis van open aanbieding en eerlijke concurrentie zal gaan betalen! Helaas zijn de meeste ICT managers van (grote) gemeenten angsthazen en durven alleen maar in zee te gaan met de GROTE spelers. Alsof deze spelers per definitie betere kwaliteit en binnen de afgesproken tijd sofware kunnen leveren. Blijkbaar zijn deze ICT managers Oostindisch doof, lezen ze nooit Computable of is de old boys network (“Ik krab jouw rug en jij krab mijn rug”) van adviseurs toch machtiger dan wij denken…
{Twan, de frustratie druipt er af. Ben je ooit afgewezen bij CMG? (btw: ze dragen, helaas, al lang geen (blauwe) pakken meer).} De MKB-ers moeten dan wel aanbieden, kans maken ze zeker; recentelijk heeft Qurius een fraaie wereldwijde opdracht binnen gesleept (BDO), waarbij (oa) Logica werd verslagen. Er is in dit geval door de overheid besloten tot GovUnited, niet door de ‘grote’ spelers. Belangrijkste reden: economies of scale: de som der delen is minder duur dan de afzonderlijke delen. Stop je energie in het leren kennen van je klant en doe eens mee aan een europese aanbesteding, ipv je gezever over old boys…Succes
Govunited straalt geen leiding en autoriteit uit en laat niet merken overzicht en inzicht te hebben.
Het geeft geen vertrouwen. GovUnited laat niet blijken overwicht en gezag te hebben, er bovenop te zitten en te sturen op de deadlines en resultaten. Ik heb niet dat gevoel gekregen.
Klanten veranderen nu eenmaal hun requirements (als ze die al hadden). Dat gebeurt altijd, is dus een bekend risico en een project dat daar niet mee om kan gaan, is dus niet competent.
Is bekend welke toegevoegde waarde dit nieuwe systeem zou gaan opleveren. En is van die toegevoegde waarde al iets waargenomen. Indien niet: wat doet de (overgebleven?) klanten dan denken dat er (te laat) alsnog significante waarde zal worden opgeleverd?
Is de afspraak met de leveancier gemaakt op basis van no cure no pay op basis van ‘echte’ requirements, zoals: “nu kost een bepaalde handeling gemiddeld 3 uur, straks kost het 10 minuten”. Dat levert immers voor de klant meetbare waarde op. Zolang er geen aantoonbare waarde wordt opgeleverd, zou de klant niet moeten betalen. Betaalt hij wel dan haalt hij zich voorspelbare problemen op de hals.
Volgens mij is een belangrijke meetbare waarde dat 60% van de ICT-projecten mislukt. Ben vooral benieuwd naar de kwalitatieve redenen. Kennelijk weten we nog steeds beter hoe we een huis moeten opleveren en lopen er meer vakmensen in de bouw rond dan in de ICT.
@Twan Humus, je hebt deels gelijk. De meeste ICT managers van grote gemeenten gaan vooral in zee met de grote spelers. Dat is bij tenders te zien aan de eisen die aan bedrijven worden gesteld. Maar die voorkeur zie je ook bij grote bedrijven. Het is dus niet alleen een kwestie van indekken door ambtenaren.
Ik weet dat er in de non-profit sector een sterke afkeer is tegen de zelfverzekerde blauwe pakken van Logica/CMG. De blauwe pakken zijn grotendeels uit het beeld verdwenen.
Helaas is daarmee ook de cultuur verdwenen van een man een man, een woord een woord. Bij die stropdasloze metromannen en divo’s van nu weet je niet zo goed meer waar je aan toe bent.
Logica komt dan ook veel vaker in de pers naar aanleiding van mislukte projecten. Van mij mag de tijd van de blauwe pakken wel weer terugkomen.
@John en @Twam, de redenering klopt niet helemaal. Het project is gegund via een openbare aanbesteding. MKB’ers kunnen daar ook gewoon aan meedoen. Het is niet de schuld van de aanbieders dat er bepaalde zware eisen worden gesteld.
Dat Logica vaak negatief in het nieuws komt, heeft meer te maken met het feit dat de pers en de lezers negatieve berichten gewoon interessanter vinden. GovUnited en aangesloten gemeenten hebben inmiddels het opgeleverde project geaccepteerd, o.a. op basis van externe audits. Zie: http://bit.ly/3FtXzT
En hier wat meer achtergrondinfo :
http://digitaalbestuur.nl/nieuws/govunited-kogel-door-de-schuilkerk
en
http://digitaalbestuur.nl/db-diep/govunited-snakt-naar-positief-nieuws