CRM Partners uit Barneveld is in zes jaar tijd uitgegroeid tot een crm-leverancier en -dienstverlener met een jaaromzet van zes miljoen euro. Het bedrijf is opgenomen in de adviesraad van de veertig belangrijkste Europese erp- en crm-partners van Microsoft en is sinds maart 2011 actief in Duitsland. Oprichter van CRM Partners, Emiel Putman, vertelt over de groeiplannen en het ontstaan van zijn bedrijf.
CRM Partners wil de komende vijf jaar de omzet vergroten van zes naar twintig miljoen euro. Met crm-producten en aanvullende diensten in Nederland moet ongeveer tien mijoen euro worden omgezet. Het bedrijf verwacht ongeveer vier miljoen euro om te zetten in crm-apps die in de Microsoft Marketplace-webwinkel worden verkocht. Daarnaast verwacht het bedrijf zes miljoen om te zetten in Duitsland, waar het een grote opdracht binnensleepte bij chemieconcern Bayer en een aparte landenvestiging opende.
De leverancier die 53 medewerkers telt, richt zich op crm die is toegesneden op specifieke branches. Vanuit Barneveld werken twaalf ontwikkelaars aan specifieke toepassingen van Microsoft CRM. Maar er wordt ook samengewerkt. Zo sloot het bedrijf een overeenkomst met de Amerikaanse leverancier Client Profiles voor de levering van crm die is toegesneden op de juridische sector.
Webdienst eerst
Met de introductie van CRM 2011, de vierde versie van de bedrijfssoftware, richt de leverancier zich in eerste instantie op de levering van online crm. Daar ligt volgens de Microsoft-partner de grootste groei. Putman verwacht dat sommige bedrijven blijven kiezen voor on premise (lokale implementatie, red). Bijvoorbeeld in Duitsland waar bedrijven door strenge wet- en regelgeving verplicht zijn om informatie binnen de landsgrenzen te houden.
Het bedrijf aast op grote internationale projecten, het voerde bijvoorbeeld crm in bij vestigingen in verschillende landen van diervoerder Nutreco.
Om die groeiplannen te bereiken verwacht de leverancier marktaandeel af te snoepen van andere leveranciers van crm-software.
‘Alleen Microsoft’
Oprichter Emiel Putman studeerde technische bedrijfskunde aan de universiteit van Twente en werkte voor Siemens en Software Spectrum (dat later is overgenomen door Insight, red.). Hij richt in september 2005 samen met Rik Dubbink CRM Partners op. Dubbink werkte bij Matrix, Baan en Ordina.
De ondernemers kiezen van begin af aan voor Microsoft maar besluiten niet met de eerste versie van de crm-software de markt op te gaan. Putman: 'Microsoft was sinds 2004 met een crm-pakket op de Nederlandse markt, maar we wisten dat die versie kinderziekten bevatte. Die eerste versie (officieel versie 1.2, red.) werkte niet vlekkeloos met Outlook. Ook het inrichten van de software op de organisatie waar de software werd gebruikt, verliep moeizaam. Daar zijn partners op stukgelopen.'
Microsoft slaat de release van CRM 2.0 over en introduceert in januari 2006 CRM 3.0 om te laten zien dat er drastische wijzigingen in de software zijn doorgevoerd. Putman gaat met die 3.0-versie de markt op.
Groeispurt via Asito en Akzo
Het bedrijf begint op 180 vierkante meter kantoorruimte op de bovenste etage van een bedrijfsverzamelgebouw aan de A1 in Barneveld. Putman bedingt na het faillissement van een etagegenoot, dat het bord op het dak van de kantoortoren wordt vervangen door een bord met zijn bedrijfsnaam. 'Passerende klanten dachten dat die hele toren van ons was', kijkt Putman lachend terug op die begindagen. Inmiddels is het bedrijf verhuisd binnen het pand en zijn de ruim vijftig medewerkers verdeeld over 1100 vierkante meter op twee verdiepingen.
Met hulp van management adviesbureau Boer en Croon, dat de oprichting begeleidt, wordt branchevereniging voor sociale werkvoorziening Cedris als eerste klant binnengehaald. Het bezorgt de Barneveldse leverancier ongeveer dertig klanten in de ledenadministratie. Het bedrijf maakt vervolgens een groeispurt via Akzo Nobel, Polymer Chemicals en schoonmaakconcern Asito, waar implementaties van meer dan tweehonderd gebruikers plaatsvinden.
Microsoft verwacht dat het wereldwijde aantal gebruikers van Microsoft CRM dat nu rond de twee miljoen ligt, de komende vijf jaar zal verveertienvoudigen. Putman verwacht dat die groei mogelijk is en hoopt marktaandeel af te snoepen van andere leveranciers.
Crm-markt
De crm-markt kent veel kleine spelers. Bedrijven als SAP, Microsoft en Oracle hebben tussen 1 en 3 procent van de markt in handen, zo blijkt uit gegevens van Computer Profile. De bedrijfssoftware voor klantrelatiebeheer loopt in vergelijking met andere bedrijfssoftware voorop als het gaat om de afname van de software als webdienst.