De Nederlandse producent van diervoer Nutreco stapt bedrijfsbreed over op het gebruik van Microsoft Dynamics CRM 2011. In juli 2011 wordt bij de laatste van de drie divisies van het bedrijf de software geïmplementeerd. Dan gebruiken zevenhonderd van de de tienduizend medewerkers wereldwijd de software voor klantrelatiebeheer. Na de migratie wordt het crm-pakket verder uitgerold met tweeduizend eindgebruikers wereldwijd als beoogd einddoel.
De implementatie wordt in juli 2011 voltooid bij het bedrijfsonderdeel Skretting, dat visvoer produceert. In mei 2011 werd de software geïmplementeerd bij bedrijfsonderdeel Trouw Nutrition dat voedingssupplementen maakt. Sinds juni 2011 gebruikt de bedrijfstak die veevoer maakt, Hendrix UTD, de software.
Crm-programmamanager van Nutreco Willard van der Leest vindt de verbeterde grafische mogelijkheden, integratie met Sharepoint en de auditfunctie de meest noemenswaardige verbeterpunten van CRM 2011 ten opzichte van Microsoft Dynamics CRM 4.0. Het bedrijf had binnen sommige divisies in de organisatie die 4.0-versie ingevoerd.
Volgens Van der Leest geeft de nieuwe versie door het gebruik van nieuwe grafische mogelijkheden de marketing- en verkoopafdeling sneller inzicht in resultaten. 'Bovendien zijn door de integratie met Sharepoint documenten sneller uit te wisselen. Het gaat bijvoorbeeld om exportdocumenten of kennisuitwisseling.'
Koppeling met Outlook
Volgens Van der Leest is ook het beheer vereenvoudigd. Als voorbeeld noemt hij dat er geen lokale administrator nodig is voor bijvoorbeeld een koppeling met Outlook. 'Dat is misschien maar een eenvoudig voorbeeld, maar voor een internationaal bedrijf is het een uitkomst.' Via de auditfunctie kan de geschiedenis bekeken worden van wijzigingen in klantgegevens.
Nutreco gebruikte crm-pakketten van verschillende leveranciers, maar koos er begin 2010 voor om Microsoft aan te wijzen tot standaardleverancier voor crm, Office en Sharepont. De implementatie is ondersteunt door CRM Partners.
Lawson is bij Nutreco standaardleverancier voor erp.