De groei van de omzet uit crm-dienstverlening in Nederland is in 2009 bijna gehalveerd ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet uit advieswerk over klantrelatiebeheer wordt door consultants geschat op 545 miljoen euro, dat is een groei van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. In 2008 werd een groei gerapporteerd van 17 procent. Dat blijkt uit de jaarlijkse marktmonitor van de CRM Association Nederland.
Directeur van CRM Association Wil Wurtz: 'De gerapporteerde groei van 9 procent is beduidend kleiner dan de 17 procent die in 2008 werd gerapporteerd, maar is nog steeds opmerkelijk positief gezien de huidige economische ontwikkelingen.' Wurtz stelt dat de groei van de markt aantoont dat klanten en klantbehoud voor Nederlandse bedrijven nog steeds een hoge prioriteit heeft in de bedrijfsstrategie.
De CRM Association Nederland inventariseert jaarlijks het aanbod van dienstverleners, softwareleveranciers en opleiders op het gebied van customer relationship management (crm). Dat gebeurt via een enquete onder consultants en eigen onderzoek.
Onafhankelijk advies
Met crm-dienstverleners bedoelt de brancheorganisatie adviesbureaus die in veel gevallen hun dienstverlening koppelen aan de implementatie van software van crm-leveranciers. De overige consultants richten zich veelal op crm-projectmanagement in bredere zin. Die consultants adviseren bijvoorbeeld het management van een bedrijf bij de opzet en uitvoering van een crm-programma. Het zijn partijen die onafhankelijk van softwareleveranciers hun diensten aanbieden en zich richten op het selecteren van de bestpassende software voor de klant.
In de geschatte marktomvang voor crm-dienstverlening zijn de bestedingen aan crm-software niet meegemenomen.