Door bugs in het nieuwe handhavingssysteem van de politie komt cruciale informatie soms niet terecht bij agenten op straat. Het kan gaan om aanwezigheid van vuurwapengevaarlijke mensen, vertelt een voorlichter van politievakbond ACP. Ook de wijze van invoering en de gebruiksonvriendelijkheid van het ict-systeem laten te wensen over.
De veiligheid van agenten op straat is in het geding, doordat het nieuwe centrale ict-systeem van de politie niet goed werkt. Dat vertelt woordvoerder Wiep van der Pal van politievakbond ACP aan Computable. Zijn organisatie trok aan de bel over de ‘administratieve rompslomp' die veel politiekorpsen ondervinden sinds de invoering van Basisvoorziening Handhaving (BVH).
Vuurwapengevaarlijk
"Bepaalde koppelingen in het systeem komen niet tot stand waardoor cruciale informatie uit de meldkamer niet bij de agenten terechtkomt. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om informatie over de aanwezigheid van vuurwapengevaarlijke mensen op een bepaalde locatie waar net twee agenten op zijn afgestuurd. Daarmee is hun veiligheid in het geding."
Politievakbond ACP ontving de laatste tijd tientallen klachten over het nieuwe handhavingssysteem dat gefaseerd wordt ingevoerd bij alle 25 regiokorpsen in Nederland. "Als wij een hoop gedoe ontvangen van onze achterban, kun je er van uitgaan dat er meer aan de hand is. Het is slechts het topje van de ijsberg", vertelt Van der Pal.
Draagvlak
Veel klachten gaan over de manier waarop het platform wordt geïmplementeerd. "Het lijkt er op dat het systeem links en rechts wordt ingevoerd zonder goede voorbereiding. Als je zoiets doet zonder absoluut goede voorbereiding, verspeel je veel draagvlak bij de gebruikers."
Ook klaagden veel dienders over de gebruiksonvriendelijkheid van het systeem. "Ze moeten er zoveel informatie in verwerken dat het bijna niet meer hanteerbaar is. Veel mensen moeten er immers de hele tijd mee werken." Ook lijkt het voor veel gebruikers dat ze veel dubbel werk moeten verrichten. Dat geldt volgens Van der Pal vooral voor de korpsen die voorheen met BPS werkten, een van de drie oude systemen die worden vervangen door de nieuwe Basisvoorziening Handhaving. De andere twee zijn Xpol en Genisis.
Software-update
vtsPN, de politie-organisatie belast met de ontwikkeling en invoering van het nieuwe systeem, heeft begrip voor de kritiek van de vakbond ACP. "Het is een computerprogramma waar je als gewone diender dag en nacht achter zit. Als dan iets niet goed gaat, maak je je daar terecht druk om", vertelt vtsPN-woordvoerder Jelle Egas. Hij zegt dat zijn organisatie in april met een software-update komt. Daarin zitten volgens hem 175 functionele en nog meer technische verbeteringen. Vakbondsman Van der Pal gaat de release goed volgen. "Dat doen we samen met onze regiobestuurders en kaderleden in de verscheidene korpsen."
De Basisvoorziening Handhaving (BVH) vervangt drie vroegere systemen die nog uit de tijd stammen dat er geen regionale politie was, maar alleen gemeente- en rijkspolitie. Het systeem ondersteunt de belangrijkste bedrijfsprocessen van de politie, zoals het registeren van meldingen, het verwerken van aangiftes en het afhandelen van incidenten. Tot dusver zijn twaalf korpsen op het systeem overgegaan en de dertiende volgt maandag 30 maart. Voor eind 2009 moeten alle 25 korpsen en het KLPD (Korps landelijke politiediensten), met in totaal tussen de dertig- en veertigduizend werkplekken, zijn gemigreerd.