De banden tussen Salesforce.com en Google worden flink aangehaald nu de bedrijven hebben besloten om de toepassingen van Google Apps te integreren in het crm-platform van Salesforce. Zo kunnen gmail-berichten gemakkelijk worden gekoppeld aan de crm-database.
Salesforce.com intensiveert de samenwerking met Google. In het online klantrelatiebeheer-platform (crm) van Salesforce.com worden nu ook de verschillende toepassingen van Google Apps geïntegreerd.
Door de integratie kunnen gebruikers van Salesforce.com optimaal gebruikmaken van de verschillende mogelijkheden die de Google Apps toepassingen bieden. Een e-mail bijvoorbeeld die in de gmail-inbox terechtkomt, kan gemakkelijk met enkele muisklikken gekoppeld worden aan de crm-database van Salesforce.com.
Cloud computing
Maar ook andere online toepassingen zoals Google Docs (tekstverwerker en spreadsheet), Calendar, en Google Talk (instant messaging) worden naadloos geïntegreerd. Hierdoor kunnen Salesforce-gebruikers optimaal ‘in the cloud’ werken.
‘Cloud computing’, zeg maar de online benadering van software, wordt steeds meer als potentiële bedreiging gezien van de traditionele softwarevendors zoals Oracle en SAP. Google en Salesforce.com werken al enkele jaren samen aan het ‘cloud computing’ concept.
Zakelijke markt
Deze nieuwe stap kan voor Google erg belangrijk zijn: het voorziet de zoekgigant in een nieuwe opstap naar de zakelijke markt waar het steeds nadrukkelijker naar lonkt, maar moeilijk voet aan grond krijgt. "Eigenlijk krijgt Google met deze deal zomaar een business verkoopskanaal in de schoot geworpen", vat analist Rebecca Wettemann van Nucleus Research het nieuws samen in een reactie aan AP.