Verschillende clouddiensten van Microsoft, waaronder Office 365, Hotmail en SkyDrive, waren vrijdagochtend 9 september 2011 onbereikbaar. Microsoft zegt dat alle diensten inmiddels weer in de lucht zijn. Het is vooralsnog onbekend wat de storing heeft veroorzaakt.
Microsoft liet 's morgens vroeg via Twitter weten dat er zich een storing bij zijn online diensten had voorgedaan en dat er aan een oplossing gewerkt werd. Een uur later werd er een ‘fix' uitgerold om de problemen met Hotmail, SkyDrive en andere Live-domeinen op te lossen.
Microsoft BPOS
Wat de precieze aanleiding van de storing is geweest, is nog onduidelijk. Mogelijk dat een grote stroomstoring in het Amerikaanse San Diego de boosdoener ervan is, maar dat wordt vooralsnog niet bevestigd.
Op 7 augustus 2011 had Microsoft een storing in zijn gehoste Office-pakket Business Productivity Online Suite (BPOS). Aanstichter hiervan was blikseminslag, waardoor het Ierse datacenter in Dublin zeven uur plat lag. Ook Amazon's EC2-clouddienst kampte met een storing door dezelfde blikseminslag.
In samenwerking met Datanews
Wie zei ook weer dat we allemaal in de cloud moeten gaan zitten?
Beste mensen, waarom zijn we toch zo verslaafd aan 24×7 dienstverlening? En kijk alsjeblieft eens naar de financiele kant: een infrastructuur voor 24×7 kost ongeveer honderd maal zoveel als een 23×7 infrastructuur die een incidentiele storing accepteert. Je bent gek als je tegelijkertijd 24×7 en een lage prijs wil. Dat kan helemaal niet. Microsoft en elke andere partij kan dat niet.
@Marcus
Als “de cloud” door mensen wereldwijd gebruikt wordt, verwacht je inderdaad een 24-uurs beschikbaarheid.
Van mij mogen ze “de cloud” rustig om 2300u een uurtje uitzetten voor onderhoud, maar vinden de Amerikanen, die gebruik maken van dezelfde “cloud” dat wel zo handig?
Dat een datacentrum uitvalt door stroomstoring of wat dan ook, kan in je eigen bedrijf ook gebeuren, maar dan heb je in ieder geval nog wel een idee wat er aan de hand is en hoe lang het gaat duren.
Met de cloud is dit een stuk lastiger.
Microsoft heeft een compensatieregeling als ze de uptime garanties niet haalt. Als je een intern automatiserings systeem hebt dan heb je denk ik toch meer kans op downtime.