SAS Institute, een Amerikaanse softwarespecialist op het gebied van business analytics, zegt te groeien in de Nederlandse markt en is daarom op zoek naar meer werknemers. Volgens SAS-directeur Karel Kinders wordt de groei veroorzaakt doordat organisaties in Nederland meer interesse hebben in business analytics en door big data, zoals gestructureerde en ongestructureerde data. Daardoor kunnen organisaties betere beslissingen nemen.
Volgens Kinders kan SAS met zijn business analytics het mogelijk maken om big data om te zetten in waardevolle inzichten met een combinatie van data management en meer analysekracht. Vroeger deden bedrijven aan datawarehousing met rapporten. Nu kunnen ze in real-time analyseren waardoor je de toekomst kan voorspellen. Met big analytics van SAS kunnen bedrijven grote hoeveelheden en verschillende soorten gegevens, uit zowel gestructureerde als ongestructureerde bronnen, met hoge snelheid analyseren. De analysekracht komt voort uit ontwikkelingen in onder andere snellere algoritmen en SAS In-Database-technologie en In-Memory Analytics-technologie.'
Big analytics
Met ‘big analytics' wordt volgens Kinders snelle besluitvorming binnen belangrijke processen mogelijk, zoals het direct anticiperen op fraudegedrag en het ter plekke signaleren van cross-selling mogelijkheden door een diepte-inzicht in klantgedrag. Bedrijven die deze technologie van SAS gebruiken zijn onder andere Heineken, Europcar, ING, ABN AMRO, SNS Reaal, Damen Shipyards, DPD Nederland, Sint Maartenskliniek, Fa-Med, Vos Logistics en Curamare. Voort Het verwerken van statistische data met software van SAS worden hardwareoplossingen van EMC, HP, Oracle en Teradata gebruikt. Kinders: 'De huidige oplossingen voor big data in de markt zijn vooral gericht op het omgaan met grote hoeveelheden data, maar niet op het analyseren ervan. Big data kan niet alleen een uitdaging zijn, maar moet juist kansen bieden voor innovatie en het behouden van een sterke concurrentiepositie. Door de kansen zichtbaar te maken en de juiste actie te nemen creëert SAS waarde uit deze grote hoeveelheden data. Terwijl andere leveranciers analytics-mogelijkheden toevoegen door bedrijven over te nemen, investeert SAS ieder jaar meer dan 20 procent van de inkomsten in eigen research & development (R&D) om innovatie blijvend te garanderen.'
Kinders gebruikt overigens liever het de woorden big analytics dan big data. ‘Mijn klanten gebruiken het woord big data niet, dat is verzonnen door onze industrie om commercieel activiteiten mee te bedrijven.
Vacatures
De vraag naar business analytics legt voor SAS geen windeieren aldus Kinders. ‘We groeien dit jaar 30 procent in omzet,. We nemen nieuwe mensen aan en werken meer met ict-dienstverleners, zoals CapGemini en Accenture, die trainen veel nieuwe mensen, tientallen. SAS heeft nu ongeveer 134 mensen in dienst. We zoeken specialisten op het gebied van statistiek. Bijvoorbeeld iemand met een analytische, econometrische of statische achtergrond. En die ook kennis heeft van marketingcampagnes. Werkzoekende ict'ers kunnen stage lopen bij SAS. Er zijn vier stoelen beschikbaar twee voor studenten en twee voor werkzoekenden. Studenten maken kans op een stageplek bij Capgemini als ze een cursus bij SAS Institute volgen.'
Sociale media
Organisaties krijgen te maken met steeds grotere datavolumes, maar ook een grotere diversiteit aan gegevens. Dit komt volgens Kinders omdat niet alleen interne informatiebronnen beschikbaar zijn, maar ook relevante externe bronnen zoals social media, multimedia, email en mobiele gegevens. ‘De combinatie van datamanagement en grotere analysekracht helpt organisaties bij het combineren en het analyseren van deze enorme hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde informatie', aldus Kinders. ‘De software is onder meer geschikt voor retailers die prijzen willen optimaliseren voor duizenden producten, gezondheidsinstellingen die willen achterhalen welke behandelingen het meest effectief zijn, of overheidsinstanties die fraude willen bestrijden.'