Amerikaans leverancier van datawarehousing Teradata neemt softwareleverancier Aprimo over voor ongeveer 400 miljoen euro (525 miljoen dollar). Aprimo levert on-demand marketingsoftware dat data analyseert waarna marketing en advertentiecampagnes worden opgezet. Teradata zegt met de software van Aprimo meer cloudiensten te kunnen aanbieden.
Teradata zegt met de aankoop van Aprimo meer actief te worden op het gebied van grootzakelijke applicaties in plaats van alleen maar enterprise datawarehousing. Aprimo's marketingsoftware zorgt ervoor dat marketeers met de veranderende rol van marketing om kunnen gaan. De marketeer heeft met de marketingsoftware meer grip op zaken zoals budget en kosten. Ook kunnen ze gebruik maken van gestroomlijnde werkwijzen en multi-channel campagnes.
De producten van Aprimo zijn onder andere Marketing Studio B2C en Aprimo Marketing Studio B2B. In augustus 2010 werd Aprimo Mobile angekondigd. Dit is een marketingoplossing die marketeers in staat stelt om vanaf iedere plaats en op elk moment activiteiten als campagnemanagement, e-mailmarketing en leadmanagement te beheren via smartphones, zoals de iPhone en BlackBerry.
Trends en fraude
Aprimo heeft een aantal grote multinationals als klant, zoals Bank of America, Bouygues Telecom, Honda, Essent, M&S Mode, Ingram Micro en Wal-Mart. Aprimo zet volgens analisten in 2010 ongeveer 80 miljoen dollar om.
Teradata is net zoals Oracle, EMC en IBM bezig om het portfolio van analytische software uit breiden. Eerder nam IBM marketingsoftwarespecialist Unica over voor ongeveer 366 miljoen euro (480 miljoen dollar). Analytische software helpt bij het herkennen van trends of het voorkomen van fraude.