De markt voor bi-software wordt gedomineerd door grote softwareleveranciers. Oracle, IBM en SAP zullen eind 2008 tweederde van de bi-markt in handen hebben. Dat zegt Gartner na onderzoek.
De grote softwareleveranciers Oracle, SAP en IBM hebben voor het einde van 2008 tweederde van de markt voor business intelligence (bi)-software in handen. Door overnames van Business Objects, Cognos en Hyperion in 2007 is de tijd dat gespecialiseerde leveranciers het grootste marktaandeel hebben voorbij. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Gartner dat de wereldwijde markt voor bi-software doorlichtte.
De onderzoekers zien de omzet uit bi-software over 2007 stijgen naar 5,1 miljard dollar. Dat is dertien procent meer dan een jaar eerder. Gartner maakt daarbij de kanttekening dat 2007 het jaar is waarin de drie grootste beursgenoteerde bi-leveranciers, Business Objects, Cognos en Hyperion werden overgenomen.
Na de overname door SAP leidt Business Objects de markt met een gezamenlijk marktaandeel van 26,3 procent. De overname van Cognos door IBM is goed voor een aandeel van 14,7 procent, Hyperion dat door Oracle is overgenomen, heeft een gezamenlijk marktaandeel van 10,6 procent. "Die grote leveranciers hadden begin 2007 een gezamenlijk marktaandeel van ongeveer een vijfde deel, eind 2008 zullen de grote leveranciers tweederde van de markt in handen hebben", zegt analist Dan Sommer. Volgens de onderzoekers groeien kleine onafhankelijke leveranciers van bi-software sneller en zijn ze innovatiever dan hun grote concurrenten.
Afname
De analisten concluderen verder dat de groei van de bi-markt in Noord-Amerika flink is afgenomen. De groei nam over 2007 met 5 procent toe, in 2006 steeg de omzet uit bi-software nog met 16 procent. Tegenover de afgenome groei in de VS en Canada staat een forse groei van investeringen in bi-software in opkomende economieën. Ook in Europa zit de bi-markt nog flink in de lift. Met name in Duitsland en Frankrijk groeide de markt fors. Lage dollarkoersen zorgen na jaren van voorzichtigheid voor hogere investeringen in bi-software.
Op de lange termijn zal het gebrek aan innovatie de grote spelers in de bi-markt parten gaan spelen. Ipv te investeren in overnames van grote gevestigde namen kan beter geinvesteerd worden innovatie.
Momenteel zijn de grote bottlenecks voor bi de kosten, doorlooptijd en het gebrek aan flexibiliteit. Nieuwe spelers waaronder Qlikview scoren op al deze onderdelen beter dan de gevestigde namen.
In mijn ogen is het een kwestie van tijd voordat de traditionele bi afscheid zal nemen van het wereldtoneel. Qlikview en consorten zullen overwinnen omdat zij wel hebben durven innoveren.
De grote software leveranciers zullen inderdaad voorlopig even de handen vol hebben aan de integratie van alle nieuwe producten en het over de vloer brengen van de bijbehorende roadmap en aanverwante marketing acties. Dit biedt kansen voor niche spelers om te komen met innovatieve nieuwe BI producten.
Indien een product succesvol is of lijkt zal het echter vrij snel door grote jongens worden opgekocht. De econmy of scale werkt ook al in het nadeel van deze “pure bi vendors”.
Mijn verwachting is dat ze wellicht moreel winnaar zijn(vanwege hun innovatieve kenmerken) maar uiteindelijk toch worden opgeslokt.