Blackberry heeft nog altijd een belangrijk deel van de zakelijke smartphonemarkt in Nederland in handen. Anno maart 2011 blijkt dat 45 procent van de zakelijke smartphones draait op het besturingssysteem ontwikkeld door het Canadese Research In Motion. De Microsoft-besturingssystemen tezamen, Windows Mobile 5, Windows Mobile 6 en Windows Phone 7, zijn met ruim een kwart van de zakelijke smartphones het meest voorkomende concurrerende platform in Nederland. Dit blijkt uit recente analyse onder 3200 Nederlandse bedrijven met meer dan vijftig medewerkers door Computer Profile naar zakelijke smartphones. De analyse is gebaseerd op de 68.000 geïnventariseerde smartphones bij deze organisaties.
Het Symbian-platform draait nog altijd op iets meer dan een op de vijf zakelijke smartphones. Naar verwachting zal dit percentage de komende tijd snel gaan afnemen. Nokia, momenteel de drager van dit platform, maakte in februari bekend voor smartphones over te gaan stappen naar het Windows Phone-platform. De andere dragers van het Symbian-platform, Sony-Ericsson en Samsung, zijn voor smartphones al eerder overgestapt. Beiden op zowel Android als Windows Mobile/Phone 7. Apple iOS, draaiend op de iPhone, komt voor op ongeveer 7 procent van de zakelijke smartphones. Op zich een bescheiden aantal, maar ten opzichte van zes maanden geleden bijna een verdubbeling.
Langzaam oplopend
Het gebruik van zakelijke smartphones is de regel, afwezigheid van smartphones is inmiddels de uitzondering. In totaal beschikt 71 procent van de bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers over smartphones. Segmenten waar relatief vaak smartphones in gebruik zijn, betreffen de overheid en het utilities-segment (nutsorganisaties). De invloed van de omvang van de bedrijfsvestiging op de aanwezigheid van smartphones is beperkt. Zo ligt het gebruik van smartphones bij bedrijven met vijftig tot honderd medewerkers op 67 procent waarna dit percentage langzaam oploopt tot circa 75 procent bij bedrijven met duizend of meer medewerkers.
Het gebruik van de verschillende mobiele besturingssystemen naar segmenten laat zien dat Blackberry's (RIM OS) binnen de verschillende grootteklassen ongeveer even vaak in gebruik zijn, dat de mobiele besturingssystemen van Microsoft vaker bij grote dan bij kleine organisaties voorkomen en dat het Symbian-platform juist het tegenovergestelde beeld laat zien: een hogere penetratiegraad bij kleinere dan bij grotere organisaties.
Zowel Apple iOS als Android zijn relatief nieuw op de zakelijke smartphonemarkt. Voor beiden geldt dat de verspreidingsgraad over de Nederlandse bedrijfsvestigingen snel groeit. Een half jaar geleden waren er nog nauwelijks sites (een kleine 1 procent) met Android-smartphones, inmiddels zijn er zakelijke Android-toestellen op circa 4 procent van de sites. Android is het meest populair in het onderwijs en de it- en telecomsector. Apple iOS vervijfvoudigde de penetratiegraad in het afgelopen half jaar naar in totaal 15 procent. Deze smartphones zijn relatief vaak in de dienstensector, bij bedrijven in de it en telecom en in het onderwijs.
Relatief beperkt
Ook de provider voor mobiele telefonie speelt een rol in de marktverdeling van mobiele besturingssystemen. Door de samenstelling van de zakelijke abonnementen en aanbiedingen daaromtrent kunnen zij de marktverhoudingen (mede) beïnvloeden. Segmentatie van de mobiele besturingssystemen van smartphones naar de provider van mobiele telefonie laat voor de geïnterviewde organisaties zien dat het parkaandeel RIM OS (Blackberry) onder Vodafone-klanten het grootst is. T-Mobile- en Telfort-klanten kennen een relatief beperkt parkaandeel voor dit platform.
Klanten van T-Mobile maken daarentegen relatief vaak gebruik van smartphones met Apple iOS. Niet verwonderlijk gezien de unieke positie die deze provider lange tijd heeft gehad op de Nederlandse markt voor dit platform. Daarnaast kent T-Mobile een groot aantal zakelijke smartphonegebruikers met het Microsoft Windows Mobile-platform. Ook opvallend is het hoge parkaandeel Symbian-toestellen dat bij Telfort is terug te vinden. Hier wordt wellicht de strategie zichtbaar van de KPN-moeder in haar keuze en verdeling van haar oplossingen over de verschillende merken die KPN voert.
De meting lijkt wel een half jaar achter te lopen op de huidige situatie. Tevens is er iets vreemds aan de hand. Ik zou verwachten dat er een relatie zou moeten zijn tussen installed base en penetratie. Die lijkt volkomen zoek. Of de relevantie van penetratie is nihil.