Wanneer een grote onderneming zijn applicaties in de cloud onderbrengt in plaats van in een eigen datacenter, verdubbelen daarmee de kosten. Dat zegt McKinsey. De bewering van veel cloudleveranciers dat de cloud veel werk uit handen neemt van bedrijven moet volgens het organisatieadviesbureau ook met een korreltje zout worden genomen. Het onderhouden van bedrijfssoftware blijft arbeidsintensief, ook binnen de cloud.
Voor kleine en middelgrote bedrijven is het vaak financieel interessant om hun applicaties onder te brengen binnen de cloud, maar voor grote ondernemingen niet. Voor hen is het gemiddeld dubbel zo duur om applicaties in de cloud te laten draaien dan binnen hun eigen datacenter. Dat blijkt uit een rapport van organisatieadviesbureau McKinsey, met de naam "Clearing the Air on Cloud Computing". Het rapport werd op 15 april gepresenteerd op een bijeenkomst in New York van het Uptime Institute, een datacenter-adviesbureau.
De bewering van veel cloudleveranciers dat de cloud veel werk uit handen neemt van bedrijven moet volgens McKinsey met een korreltje zout worden genomen: het onderhouden van bedrijfssoftware blijft arbeidsintensief, ook binnen de cloud.
Hype
Volgens McKinsey nadert de term cloud computing inmiddels de top van Gartners hype-cycle. De term staat echter voor veel verschillende diensten. McKinsey haalt een studie aan waaruit bleek dat er zo'n tweeëntwintig verschillende definities van de term bestaan. Daartoe behoren bijvoorbeeld Software as a service (Saas, zoals Gmail), Platform as a service (Paas, zoals Windows Azure), of Hardware as a service (Haas, zoals Amazon levert). Volgens McKinsey is het essentieel dat industriepartijen het eens worden over een definitie. Dat maakt het gemakkelijker voor cio's om besluiten te nemen, en werkt bovendien standardisatie in de hand.
Om aan die verwarring een eind te maken komt het organisatieadviesbureau met een eigen definitie: "Clouds zijn hardwaregebaseerde diensten die reken-, netwerk- en opslagcapaciteit bieden." Een cloud heeft volgens McKinsey drie kenmerken: het beheer van de hardware is niet meer in handen van de koper, de koper betaalt er terugkerende kosten voor (OPEX), en de capaciteit van de infrastructuur is zeer ‘elastisch', zowel naar beneden als naar boven.
McKinsey maakt daarnaast onderscheid tussen clouds en cloud services. Clouds zijn platformen zoals Windows Azure en Amazon web services. Cloud services zijn de Saas van Salesforce.com en applicaties zoals Gmail.
Wanneer komen de gebruikers met ECHTE ervaring aan het woord? Ik wordt zo moe van al die napraters.
Hype of geen hype feit is dat clouds en cloudservices een enorme groei doormaken. Nu wil ik graag de mensen en bedrijven zelf horen die deze diensten afnemen i.p.v. dat een rapport na gepapagaait wordt. Komop Computable, doe er iets aan!
Ik hang met m’n rs232 terminals ook aan een cloud .. Mike, it’s amazing!
Cloud is simply the next step in virtualization on all possible levels: automation, with only one goal: more availability with less work. Whether you do it with or without the name ‘cloud’, do it internally or externally, or do it fully or only partially, the advantages are there.
Its up to the company to decide what it does and what it doesn’t. So there is absolutely nothing wrong with the name, except some put expectations to high.
The levels of vitualization go from hardware completely up to the stack of the application itself.
Ben het met @Nick eens. Zoek naar de business cases of proof of concepts in de markt.
Denk dat cloud as a platform en voor de rekenkracht zoals Amazon’s S3 en EC2, uitstekend kunnen zijn voor Multinationals die alleen online opereren of alleen hun online activiteiten willen onderbrengen.
Zelf ben ik serieus aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn voor de uitrol van ons Multilingual, Internationale platform en het gebruik van de Amazon services.
Ik houdt me graag aanbevolen om bevindingen en ervaring uit te wisselen met andere geinteresseerden.
Het grote voordeel van cloud is dat het factuurbedrag afhangt van de afgenomen service(s) en niet meer afhankelijk is van meetbare IT grootheden als : hardware, software, licenties, FTE’s.
De rekening raakt daarmee ook een stuk virtueler!
Wat ik wel eens zou willen zien is een paar volledig uitgewerkte (real-life, laboratorium) business cases waarbij 2 (of meerdere) scenarios worden tentoongesteld:
1 – Gewoon recht-recht aan client server implementatie
2 – Grid computig oplossing
3 – Cloud oplosing
Graag uitgebreid gedocumenteerd met cijfers, kosten en inplemtatie hobbels die men tegen kwam op alle trajecten.
Heldere voor iedereen begrijpbare hype-termen uitgelegd in simpele woorden en plaatjes, zodat de lezer(es) kan ZIEN wat er achter die “cloud van ict-mode-kreten” nu daadwerkelijk word bedoeld
Kortom keiharde feiten, voorbeelden en getallen, en geen vendor afhankelijke rapporten gebaseerd op zgn. “wetenschappelijk onderzoek.”
“I m just a face in the (ict?) clouds”
(c) 2009 Trijntje Oosterhuis , Lionel Richy
Een definitie van de Cloud willen maken is net zoiets als een definitie van het internet en wat je daarmee kunt doen. De Cloud biedt vele mogelijkheden die we nog niet eens goed kunnen overzien. Het is misschien een wat ongelukkige naam, maar wel degelijk een heel concreet fenomeen. Wie wel eens Windows Live Mail gebruikt, Google Maps, Facebook, etc. werkt in de Cloud. Je hebt geen idee waar de hardware en software zich bevinden. Maar dat is allemaal nog simpel. Net als de definitie van McKinsey, die de echte revolutie volledig missen.
Dat is namelijk het volgende: bedrijven moeten snel kunnen inspelen op veranderingen in de huidige markt en voortdurend innoveren. Dat raakt je primaire bedrijfsprocessen, maar die liggen vast in de Enterprise software zoals SAP, Oracle, Exact, Infor, Microsoft, etc. En die systemen blinken zoals we allemaal weten niet uit in flexibiliteit zodat ze niet gemakkelijk, snel en intuitief zijn aan te passen! Met alleen maar Cloud Computing los je dat probleem niet op. Je moet de mogelijkheid hebben om in de Cloud nieuwe applicaties te vinden of zelf te ontwikkelen en die toe te passen binnen je kernprocessen, dus integreren met de bestaande traditionele bedrijfssoftware en daarbij reken ik ook veel open source producten. Dat concept heet Enterprise Cloud Orchestration en in Nederland hebben we een bedrijf dat wereldwijd daarin voorop loopt: Cordys. Hier wat interessant leesvoer: http://www.cordys.com/cordyscms_com/enterprise_cloud_orchestration.php
Mijn advies: hou dit bedrijf de komende tijd in de gaten! De Cloud gaat nog veel verassingen zorgen, met name in de traditionele IT wereld.