Microsoft ziet dat een jaar na de lancering steeds meer bedrijven de overstap aandurven naar zijn nieuwe besturingssysteem Windows Vista. De softwaregigant verwacht dat Vista in de komende feestdagen goed verkoopt.
Kevin Johnson, president van Microsofts Platform and Services Group, heeft het gevoel dat de verkoop van Vista nu pas echt goed op gang begint te komen, niet alleen qua vraag van consumenten naar het nieuwe besturingssysteem maar ook qua implementatie ervan in bedrijven.
Het succes van Vista stond niet bij voorbaat vast. In het begin klaagden veel consumenten dat er te weinig compatibiliteit was tussen Vista en oudere randapparatuur en software. Microsoft ging door de knieën en besloot om de verkoop van zijn vorige besturingssysteem Windows XP met vijf maanden te verlengen. Uit de kwartaalcijfers van Microsoft blijkt dat de klagers behoren tot een minderheid, omdat zowel de oem-versie van Vista als de retailversie boven verwachting verkopen.
Boven verwachting
Charles di Bona, analist bij Bernstein Research, denkt dat Vista pas aan het begin staat van zijn succes. Net als dat er van de consumentenversie van Vista meer werd verkocht dan analisten hadden verwacht, zal ook de zakelijke versie boven verwachting verkopen. Microsoft verwacht dat de grote migratie naar Vista door zakelijke klanten zal plaatsvinden nadat het Service Pack 1 voor Vista heeft uitgebracht.
Winst
Di Bona verwacht dat de omzet van Vista volgend jaar juni – het einde van het fiscale jaar – met 15 procent zal zijn toegenomen. Microsoft verwacht zelf een groei van 12 of 13 procent. Elk percentage groei staat ongeveer gelijk met 150 miljoen dollar aan omzet en ongeveer 110 miljoen dollaraan winst.
Het Windows-besturingssysteem draait op 90 procent van alle computers wereldwijd. Microsoft maakt ongeveer 75 dollarcent winst op elke dollar omzet die het met de verkoop van Windows binnenhaalt.
Samengevat: als Vista door haar onvolkomenheden alsmaar te weinig succes heeft, dan praten we over het succes dat er toch wel heel erg beslist zou moeten kunnen gaan aankomen volgens de allerlaatste stand van de mogelijk te verwachten verwachtingen.
Overigens, dat rendement is toch wel erg goed.
Dhr. Jacob is erg duidelijk:
‘het succes dat er toch wel heel erg beslist zou moeten kunnen gaan aankomen volgens de allerlaatste stand van de mogelijk te verwachten verwachtingen.’
Al begrijp ik niet wat hij nou precies bedoeld….
Tja, als je de consument iets door de strot douwt kan succes niet uitblijven. Bedrijven kunnen in hun aanschafbeleid nog zorgen dat problemen door de (toe)leveranciers zonder extra kosten worden opgelost. Consumenten kunnen dat niet en zijn dus noodgedwongen slachtoffer. Ik ken prive diverse mensen die forse problemen met dit niet correct opgeleverde product hebben gehad. MS heeft deze problemen zelf veroorzaakt door de “kerstboom” aan Vista-functionaliteiten zo zwaar mogelijk op te tuigen ipv de kern goed te krijgen. Dat alles om de klant maar maximaal te binden. Deze strategie is ooit met IE4 en Mediaplayer 6 ingezet en nooit verlaten.
Net als dat er van de consumentenversie van Vista meer werd verkocht dan analisten hadden verwacht.
Er zijn dus gewoon meer nieuwe PC’s verkocht waarbij de klant het voor consumenten volstrekt overbodige, de snelheid van de dual-cores neutraliserende Vista, in de strot gepositioneerd kreeg?
Aan de bovenstaande reacties is te zien dat it’ers gelukkig steeds meer afstand nemen tot de belangen van de fabrikanten. Dat is een teken van volwassenheid van ons vakgebied. Een verhaal van Microsoft heeft altijd een erg hoog “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”-gehalte, maar dan zonder de knipoog van een Jacob. Microsoft plugged natuurlijk de uitspraak van Charles di Bona in haar persberichten, omdat dit hen toevallig goed uitkomt. Ze gaan Gartner niet citeren als die adviseert nog even met Vista te wachten. Wij it’ers kunnen ons meestal onafhankelijk opstellen. We moeten onze klanten zo goed als mogelijk adviseren. Dat is overigens ook in ons eigen belang.