Microsoft gaat een mildere koers varen als het gaat om Linux. Tenminste dat blijkt uit het feit dat de softwaregigant de site ‘Get the facts’ gaat vervangen door een vergelijkingssite voor serversoftware.
Microsoft stopt met zijn anti-Linux website. De softwaregigant trekt de stekker uit de site ‘Get the facts', die deel uit maakte van een marketingcampagne waarin Microsoft liet zien dat de beheerkosten van Linux hoger lagen dan die van Windows.
De softwaregigant vervangt de site door een vergelijkingssite voor server-software. Op deze site wil Microsoft meer informatie geven en meningen van klanten over de software publiceren. "Het blijkt dat men wil dat een derde partij zijn mening geeft over een besturingssyteem en daarom zal de site naast meningen van klanten en onderzoeken ook best practices en webcast bieden", zegt een woordvoerder van het bedrijf.
Er wordt echter beweerd dat Microsoft de stekker eruit trekt, omdat de open source-leveranciers waarmee het bedrijf nu samenwerkt dat gevraagd hebben.
Kan zijn dat het lijkt dat Microsoft milder wordt, echter ZIJ screenen de inhoud van de posts die op een dergelijke vergelijking site komt. De kans bestaat derhalve dat hierop alleen of voor het overgrote deel Microsoft positieve meningen komen. Uit eigen ervaring durf ik rustig te stellen dat Linux based server software prima werkt en alleen even “wennen” is als je hier voor het eerst mee in aanraking komt.
Als er een ding was dat er op die site niet te vinden was, dan waren het wel “facts”. De site stond bol van de leugens, naar de eigen hand gezette onderzoeken en trucs met statistieken.
Enkel ziet Microsoft in dat je maar tot zover kunt gaan in het voorliegen en de illusie wekken dat hun software altijd en overal geschikt voor is en het beste!
Nu de grote merken steeds meer support gaan bieden voor Linux, kan een weldenkende mens ook zelf tot de conclusie komen dat Redmond’s producten alleen niet zaligmakend meer zijn.
Linux – Microsoft : 1-0
Ronald
Ook een vergelijkingssite vind ik een zwaktebod. De wijsheid dat het eigen bedrijf verkocht wordt met geloofwaardigheid over de kwaliteit van je product (wat Microsoft toch moeiteloos zou moeten kunnen communiceren?) in plaats van het ‘plussen’ ten opzichte van andere aanbieders, kennen de marketeers van Microsoft blijkbaar niet? Jammer. Ik vind dat ze prachtige producten maken, maar moet me vaak schamen als het gedrag van de fabrikant ter sprake komt. Op de lange termijn zou dat volgens de meeste marketing-theorieen tot verslechtering van de marktpositie leiden. Of zelfs tot de ondergang.