Dell brengt Linux-distributie Ubuntu uit in Europa op enkele modellen van zijn laptops. Dit betreft consumentenmachines uit de Inspiron-lijn, maar de pc-producent heeft ook plannen om de zakelijke desktopdistributie Suse Linux Enterprise van Novell te leveren.
Dells plannen voor een zakelijke Linux-distributie, die van Novell, betreffen vooralsnog echter alleen de groeimarkt China. Het inkomensniveau daar is niet bepaald afdoende om een volledige Windows-licentie even aan te schaffen. Microsoft beseft dat ook en heeft afgelopen vrijdag de winkelprijs voor de Home Basic-uitvoering van Windows Vista in China verlaagd naar zo'n 66 (Amerikaanse) dollars. Die consumentenuitvoering is daarmee zo'n 67 procent goedkoper geworden. De winkelprijs voor Windows is echter niet hetzelfde als de oem-prijs, dus meegeleverd bij – en normaliter voorgeïnstalleerd op – een pc.
In Europa biedt Dell nu de Linux-distributie Ubuntu. Dit betreft eerst Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk; de grootste ict-afzetmarkten alhier. Het bedrijf komt in de komende weken met meer nieuws over welke laptop- en desktopmodellen het voorziet van Linux. Voor zakelijke gebruikers biedt Dell op zijn servers al enige tijd Linux, waaronder de Enterprise Server-uitvoering van Novells Suse Linux. Daarnaast heeft het samen met Linux-distributeur Red Hat een complete oplossing opgezet voor applicatieserver JBoss, die begin vorig jaar is overgenomen door Red Hat.
Dell onthulde enige tijd terug al concrete plannen om Linux voorgeïnstalleerd te leveren op enkele modellen van zijn pc's. Dit onder meer na terugkoppeling van eindgebruikers via een daarvoor opgezette feedback-site, IdeaStorm van Dell. Aanvankelijk was nog niet bekend welke Linux-distributie Dell zou kiezen, maar dat is dus Ubuntu geworden.
In de Verenigde Staten zijn Dell-machines met dat besturingssysteem al sinds mei verkrijgbaar. Prijsvergelijkingen met dezelfde pc-modellen met Windows hebben interessante discrepanties opgeleverd. Sommige daarvan zijn te verklaren uit de extra software die een pc-producent als Dell meelevert; vaak zijn dat gesponsorde probeerversies die de eindgebruiker tot aanschaf moeten verleiden.
Heerlijk om te lezen dit bericht 🙂
Ik hoop dat meer grote merken deze stap gaan maken.