Hennie Wesseling vertrekt eind dit jaar als chief information officer (cio) bij TNT Post. In zijn lange carrière heeft hij de ict-wereld zien professionaliseren. Toch blijft ict voor niet-ingewijden een lastige materie, stelt hij vast. Er is nog te weinig besef dat ict meer is dan een facilitaire dienst en direct invloed heeft op zakelijke processen. Mensen die de vertaalslag kunnen maken van wat de business aan ict nodig heeft, blijven onontbeerlijk, stelt de afzwaaiend cio vast.
In de dertig jaar dat Wesseling inmiddels rondloopt in de ict heeft hij de sector zien groeien van de Hubo-fase via een toenemende professionalisering naar een periode van industrialisatie. Desondanks blijft ict voor de niet-ingewijden lastige materie. 'Wat een directeur wagenpark doet, begrijpt iedereen. Maar niet wat een directeur ict uitvoert. Dat geeft ook aan dat ict meer is dan alleen een faciliterende dienst. Het is een geïntegreerd spelletje dat een directe invloed heeft gekregen op de zakelijke processen. Bestuursraden vinden het nog steeds moeilijk om die spelregels te begrijpen.'
Dit vraagstuk was voor de directeur ICT Mail een belangrijke aanleiding om zich te laten horen in de ict-sector. Hij zit in de adviesraad van het ict-innovatieplatform ICTRegie en is voorzitter van het CIO Platform, de vereniging van cio's en it-directeuren in Nederland. 'Bij TNT Post heb ik er altijd op gehamerd dat er in het business model met ict rekening moet worden gehouden. In de ict-wereld verandert er veel, maar het gesprek – of het gebrek daaraan – tussen business en ict is onveranderd gebleven. Mensen die de vertaalslag kunnen maken van wat de business aan ict nodig heeft, blijven onontbeerlijk.'
CIO
Het toenemend belang van ict ziet Wesseling ook terug in de ontwikkeling van de cio-functie. Hij zegt dat de cio in de jaren tachtig een 'chief implementation officer' was. 'Die riep dan naar de kelder, waar de automatiseerders zaten, dat er nog een printer bij moest komen.' In de jaren negentig, nadat overal eerst de domme terminals en later de pc's op de bureau's kwamen te staan, werd de rol van een cio belangrijker. 'Hij werd een 'chief information officer': iemand die de organisatie uitlegt wat er met ict gedaan moet worden.' In de jaren 2000, wanneer samenwerking ('collaboration') en standaardisatie steeds belangrijker worden, is de cio een 'chief integration officer' geworden. Hij moet ervoor zorgen dat ict met de business én zijn klanten integreert.'
Lees ook het achtergrondverhaal: CIO TNT Post zwaait af
Hij heeft gelijk als het gaat dat er nog steeds mensen nodig zijn die de vertaalslag kunnen maken van business naar ICT. Visa versa is meestal niet zo’n probleem omdat er genoeg oplossingen zijn voor veel casussen.
Echter hebben de mensen die deze vertaalslag moeten maken meestal zelf geen correct beeld van wat er speelt binnen zijn organisatie als het gaat om dit vlak. Mede omdat er teveel wordt gekegen aan de kant van de organisatie dan naar het ICT aspect waardoor ICT minder krachtig of juist te krachtig in de organisatie staat. En een gebrek van technisch inzicht wat weer een visueuze cirkel ontstaat.
Oplossingen hiervoor zijn echter alleen al communicatie tussen de leden van ICT onderling. Voorbeeld: Een systeembeheerder moet kunnen praten met zijn chef/manager die in globale zin weet wat het inhoud als het gaat om technische oplossingen, die het dan kan vertalen naar boven in de organisatie toe.
En juist daar gaat het mis.
Citaat uit het artikel/interview met de vertrekkende CIO TNT Post: ‘Wat een directeur wagenpark doet, begrijpt iedereen. Maar niet wat een directeur ict uitvoert. Dat geeft ook aan dat ict meer is dan alleen een faciliterende dienst.
Dat laat je als FM-er toch niet op je zitten! De conclusie die hier wordt getrokken gaat erg ver! Uiteraard vindt een ICT-er dat ICT een heel belangrijke discipline is (maar goed dat ze er zijn, die ICT-ers!), maar dit doet toch echt te kort aan de FM-ers. Het vakgebied FM heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een tak van sport die veel verder gaat dan alleen het wagenpark, de tuintjes of de catering. Onlangs heb ik een aantal artikelen gepubliceerd waaruit e.e.a. moge blijken. Op aanvraag beschikbaar!
Klopt inderdaad. Schoenmaker blijf bij je leest. Ik wordt moe van FM’s die proberen zich zelf te profilieren als ICT manager. FM is gebouwbeheer ga je conciërges aansturen en zorgen dat voor gebouw onderhoud enz in orde is.
Ik ken namelijk een FM die alleen maar functies aan zich zelf toe eigent zoals IT manager. Vandaar heb ik ook het bedrijf verlaten.
IT is zoals Facilitaire dienst een tak apart.
Moest even kwijt 🙂