Karel is projectmanager bij een financieel concern, PRINCE2 gecertificeerd en goed thuis in de interne organisatie. Maar soms…soms lukt het gewoon niet. Om zijn gedachten te ordenen schrijft Karel (want P2 gecertificeerd) dan in zijn Daily Log onder het motto Dear dailylog …can you help me? Het is wel een beetje een bijzonder dagboek geworden. Want door schade en schande wijs geworden heeft Karel ook zijn leerpunten opgeschreven.
Een beetje zenuwachtig stap ik de vergaderzaal in. Na me een tweetal weken te hebben gestort op een PID, had ik vandaag de kick-off met mijn projectteam. Businessmensen: met een keurige balans tussen de Units Levensloop Particulier en Zakelijk, Maria, mijn projectassistente (leek lastig, maar is een gouden kracht) en twee ict'ers: Pieter en Joost. Pieter is van de Infrastructuur Operations en Joost van Applicatie Beheer.
Na een welkomstwoord, presentatie van de agenda en een voorstelronde, laat ik een slide zien met de opdrachtformulering en de te nemen acties. Vrijwel gelijktijdig klinkt er een zucht en steekt Pieter zijn hand op. "Ja, Pieter", vraag ik, "is er iets?" "Ja", zegt Pieter, "los van de aanvliegroute, waar ik het niet mee eens ben, begrijp je volgens mij niet dat dit softwareproduct niet kan worden beheerd door onze afdeling omdat de middleware eerste moet worden ge-upgraded. En dat wordt al een paar maanden tegen gehouden door Applicatie Beheer." "Dat is niet helemaal waar", valt Joost hem in de reden. "Want voor die upgrade moet Infr Ops eerst de memory uitbreiding regelen en….." Pieter valt Joost in de rede: "Ja, en jullie moeten het budget daarvoor regelen!" Na een tijdje praten zijn beide heren er uit: het zijn project issues!
Lichte paniek
Ik zie lichte paniek in de ogen van de businessmensen. Waar gaat dit over? Zelf ben ik inmiddels ook afgehaakt en hoor allerlei oplossingen en problemen in een schijnbaar willekeurige volgorde voorbij komen. Ik loop naar het bord. En schets een plaatje. Een rondje. Lijnen. "Kijk", zeg ik, "deze lijn is het straatje middlewarë. En deze lijn het straatje hardware. En dit lijntje is het informatiesysteem waar we het over hebben. En dan is deze cirkel waar de straatjes op uit komen een hele grote rotonde: de projectrotonde! En al het vuil van de straatjes wordt nu naar de projectrotonde geveegd!? Dat gaan we dus niet doen."
"Heren: deze zaken horen in de definitiestudie thuis. Goed dat jullie ze nu al zien. Maar ik wil graag een analyse van jullie beide van issues en voorgestelde oplossingen."
Arjan Jonker, KWD Resultaatmanagement
Vijf tips voor het aansturen van ICT professionals:
1. Is de ict-afdeling naar 'technologie' georganiseerd ? Laat je niet opschepen met de daaruit voortvloeiend integratie-problematiek !
2. Wees scherp op problemen die wel in jouw project thuis horen en welke niet….scope-management op de inhoud.
3. Laat de professionals zelf de issues en oplossingen analyseren, zij kennen de inhoud. Jij niet.
4. Definieer de bijdrage van professionals in termen van work packages die leiden tot resultaten. Niet in termen van activiteiten.
5. Maximaal een expert per technologie in je team! Anders heb je altijd discussie.
Derde aflevering
Dit is de derde aflevering van een serie van tien artikelen over de perikelen van een projectmanager bij een ict-project. Volgende week de aflevering over Project bureaucratie.
Eerdere delen zijn:
Let ook bij het samenstellen van je projectteam op de negen Belbin-rollen.
http://www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/teamrollen/team-samenstellen.html
Mvg
Bob