Bij Nobel uit Naarden kloppen steeds vaker middelgrote klanten aan de deur. Bij de grote dienstverleners voelen ze zich te weinig serieus genomen. Nobel heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in datacentrum- en beheerdiensten. De computerhandel, waarmee het bedrijf oorspronkelijk was begonnen, is nog maar goed voor een kleine 20 procent van de omzet. 'De klant ontzorgen' is vandaag de dag het uitgangspunt.
'Wij hebben het bedrijf van traditioneel bedrijf naar service provider omgebogen. Vroeger waren we een typische 'dozenschuiver', een productgeoriënteerd bedrijf. Nu schuiven we op richting dienstverlener.' Dat zegt Piet van Vugt, sinds 1989 verbonden aan Nobel en tegenwoordig algemeen directeur. Volgens Van Vugt heeft de verandering van zijn bedrijf zich vanaf begin 2009 ingezet om aan te sluiten op de groeiende vraag naar diensten op de ict-markt. 'Die groeit sneller dan je denkt en daarom hebben we haast gemaakt met onze transformatie. We zijn diensten op het vlak van uitbesteding, bedrijfssoftware, business intelligence en beheer van it-omgevingen gaan leveren.'
Zorg is groeimarkt
Van Vugt ziet steeds meer klanten uit de middenmarkt aan de deur van Nobel kloppen.‘Die klanten verlaten grote it-dienstverleners, omdat ze door hen te klein worden gevonden. Wij beheren graag hun server-, applicatie- en desktopomgevingen. Daarbij besteden wij extra aandacht aan innovaties waar voor de klant winst te behalen valt, zoals bij het energieverbruik van hardware. Daar wordt nu weinig over nagedacht in uitbestedingcontracten. Dat is zonde.‘
Accounting Plaza, een financieel-administratief dienstencentrum, is volgens Van Vugt een typische klant die van een grote it-dienstverlener naar Nobel is overgestapt. Nobel beheert en onderhoudt de complete infrastructuur van Accounting Plaza, dat zelf een expert is in uitbesteding van personeelszaken en financiën. De ict-infrastructuur is ondergebracht in een apart datacentrum, door Nobel ingericht en in eigendom van Accounting Plaza zelf. 'De komende drie jaar werken we intensief samen in dit hybride outsourcingmodel', aldus Van Vugt.
Nobel richt zich op een een aantal verticale markten, zoals de overheid, de zorg, de woningbouwcorporaties, de industrie, de groothandel, de ict-sector, de zakelijke dienstverlening, de advocatuur en de accountants. Volgens Van Vugt is er vooral groei te bespeuren bij de (semi)overheid en de zorgmarkt, zoals verzorgingstehuizen en organisaties op het gebied van beleid en toezicht. Zo sloot Nobel afgelopen april een groot beheercontract met de NZA (Nederlandse Zorgautoriteit).
Office 365 en Exact Online
Volgens Harold Halewijn, directeur managed services, speelt Nobel in op de vraag naar software as a service (SaaS) en hybride cloud computing diensten: ‘Nobel heeft een eigen datacenter. Met oplossingen van HP en Microsoft worden diensten aangeboden, zoals applicatiebeheer of services voor het afnemen van infrastructuur, dataopslag en netwerken. We bouwen eigen producten en diensten met componenten van andere bedrijven, zoals van Exact of QlikView. Met behulp van de producten van QlikView ontwikkelen we bijvoorbeeld nieuwe SaaS-oplossingen, onder andere met software van het Nederlandse Mendix.'
Nobel doet nog niet veel met Microsoft Office 365 of BPOS. 'We bieden oplossingen waar de klant op dit moment vooral behoefte aan heeft, zoals van Exact.' Na de Groningse ict-dienstverlener VCD is Nobel de grootste Exact-dienstverlener in Nederland, vervolgt Halewijn. ‘Zo zien we groei in de vraag naar Exact Online. Dat begon met het financieel pakket, maar nu ook met andere software. Hoewel we ook grote bedrijven bedienen, is Exact Online vooral geschikt voor kleine bedrijven. Negentig procent van de Exact-markt heeft minder dan twintig werkplekken.'
Halewijn merkt dat klanten ook het beheer uitbesteden aan Nobel. Zo bracht het Tilburgse Healthlink, een backoffice-organisatie voor Amerikaanse medische fabrikanten die hun producten in Europa willen afzetten, zijn servers met Exact-software in het Nobel-datacenter onder. Medewerkers van Healthlink werken nu met remote desktop applicaties.
Managed services
De grootste groei zit 'm ook in beheerdiensten, aldus Halewijn. ‘Daarom hebben we begin dit jaar Document Group overgenomen. Daarmee breiden we uit op het gebied van printing, in het bijzonder de multifunctional printers: mfp's. Die apparaten spelen een grote rol in het scannen van documenten. Die digitale informatie moet in een systeem ingeschoven en beheerd worden. Er staan nu 14.000 mfp's bij onze klanten. Zij vragen ons hoe ze hun papierstroom kunnen omzetten naar digitale business processen en die het best kunnen beheren. Vooral artsen, notarissen en zorginstellingen hebben interesse in onze managed print services.'
70 miljoen euro
Door de verandering van de bedrijfsstrategie bij Nobel zijn er de afgelopen tijd ook andere typen medewerkers en managers aangetrokken, aldus Van Vugt. Er wordt bijvoorbeeld de voorkeur gegeven aan medewerkers met een HBO-opleiding in plaats van een MBO-opleiding. Het aannemen van hoger opgeleid personeel past in de groeistrategie van Nobel: meer verdienen aan kennisintensieve diensten en minder aan pure it-handel. ‘We hebben nu 325 mensen in dienst met een omzet van zeventig miljoen euro. Een paar jaar geleden hadden we honderdvijftig werknemers in dienst en behaalden we een omzet van 38 miljoen euro. De it-handel is tegenwoordig een klein onderdeel, het is niet meer onze kernactiviteit. In 2008 haalden we dertig miljoen euro omzet uit de handel. Die opbrengsten waren in 2010 gezakt naar twaalf miljoen euro. We halen steeds meer omzet uit diensten, zoals outsourcing en beheer.‘