Microsoft is met de campagne 'Grip op IT' gestart. Deze bewustwordingscampagne is gericht op kleinzakelijke en middelgrote ondernemingen. Microsoft gaat hierbij samen met zijn partners HP en Citrix aan klanten en ict-beslissers vertellen dat ze ‘meer grip op hun ict kunnen hebben tegen minder kosten’. Daarvoor moeten ze wel ict-oplossingen, zoals virtualisatie en beheerssoftware, kopen van Microsoft, Citrix en HP. De oplossingen worden geleverd door betrokken dienstverleners. Een ict-manager van het Drenthe College is te speken over de beheerssoftware. Dat despaarde hem kosten, onder andere in fte’s.
In museum Corpus in Leiden konden ict-beslissers onlangs nader kennismaken met de campagne 'Grip op IT'. Een belangrijke doelstelling van de 'Grip op IT'-campagne is klanten te bewegen hun huidige ict- infrastructuur onder de loep te nemen. Een gespecialiseerde partner kan dan nieuwe ict-diensten bieden die de kosten van bijvoorbeeld werkplekken en servers moeten verlagen. Dat kan met oplossingen voor virtualisatie (zoals Windows Server Hyper-V), geoptimaliseerde werkplekken (Citrix Xendesktop) en beheer (Microsoft System Center Essentials in combinatie met HP Insight). Zo liet Microsoft een demo zien hoe met Citrix Receiver applicaties op desktops kunnen worden uitgerold. Hierbij heeft de gebruiker keuzes in welke applicaties hij kan gebruiken. Maar de ict-beheerder blijft grip houden en bepaalt welke applicaties beschikbaar zijn, aldus werknemers van Microsoft en Citrix.
Virtualisatie
Michiel Hoogedoorn, bij Microsoft verantwoordelijk voor de verkoop aan het mkb, zegt dat de campagne zich gericht op ict-managers die werkzaam zijn in de bovenkant van het mkb. 'Microsoft is de 'Grip op IT'-campagne gestart omdat uit onderzoek van Universial Media blijkt dat ict-specialisten 85 procent van hun tijd besteden aan onderhoud en het oplossen van problemen. Er werden hierbij meer dan driehonderd ict-beslissers ondervraagd die werkzaam zijn bij middelgrote organisaties.'
Microsoft wil daarom met zijn campagne een einde maken aan de 'wirwar aan images en beheertools, en het handmatig installeren en back-ups maken'. Volgens Olivier van Noort, product solutions manager Windows Client bij Microsoft, is virtualisatie een belangrijke oplossing om meer grip op de ict-infrastructuur te krijgen. Uiteraard moet dat het liefst virtualisatiesoftware zijn van Microsoft en van Citrix.
IO-model
Zo'n zestig Nederlandse ict-dienstverleners moeten de oplossingen van Microsoft, Citrix en HP aan de man brengen. Dat zijn partijen zoals SCC, Issue, OGD ict-diensten, PQR, Icento, Inovativ, The Backbone en Brain Force. Als startpunt hanteert de betrokken ict-dienstverlener het ‘infrastructuur optimalisatie model' (io-model). Hiermee brengt de partner de ict-infrastructuur van klanten in kaart. Het io-model moet klanten helpen aan zogenaamde 'dynamische ict', waarin handmatige taken zijn geautomatiseerd, technologie is gestandaardiseerd en de ict-afdeling toekomt aan innovatie, aldus Microsoft.
Youtube
Jacco Heikoop, ict-manager bij het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) Drenthe College, zegt meer grip op zijn ict-infrastructuur te hebben dankzij een beheeroplossing op afstand. De beheeroplossing wordt geleverd door ict-dienstverlener The Backbone. Het gaat hierbij om een beheeroplossing van Microsoft Hosted System Center Operations Manager 2007. Daarmee monitort The Backbone hardware, netwerken en besturingssystemen en andere ict-componenten van het Drenthe College. Zo worden incidenten tijdig opgespoord en door de beheerders opgelost, aldus Heikoop. 'We kunnen onze systemen nu 7×24 uur monitoren. De beschikbaarheid van systemen wordt nu volgens afspraak opgeleverd.' Volgens Heikoop wordt er nu een hoge beschikbaarheid aan de 12.000 gebruikers geboden. 'Zij maken gebruik van drieduizend pc's en nog eens 1500 notebooks die de studenten zelf meenemen. Dankzij een hoge beschikbaarheid zijn Youtube-filmpjes goed te bekijken met een goede audio-/video-kwaliteit.'
Heikoop zegt dat hij flink moest investeren in de nieuwe beheersoplossing. 'Maar dat wordt terugbetaald, onder andere in de personele bezetting van de ict-afeling, waarbij we van een aantal medewerkers afscheid hebben genomen. Dat was eerst 27 fte en nu iets meer dan elf fte. Verder zijn de exploitatiekosten gedaald van 3,2 naar 2,1 miljoen euro per jaar. De dalende kosten zijn een gevolg van consolidatie en virtualisatie, waarbij zowel van Microsoft als VMware wordt gebruikt. Informatietechnologie wordt bij ons dus niet duurder.'