Onder regie van Colt Technology Services krijgt Wegener door de NetX Applicatie Performance Monitoring-software van NetDialog inzicht in het gebruik van bedrijfskritische applicaties. Tevens is het mogelijk om knelpunten direct zichtbaar te maken of vast te stellen bij welke toeleverancier performanceproblemen behoorden. Extra capaciteit wordt nu waar nodig ingekocht waardoor er geen onnodige investeringen plaatsvinden.
Evelyne Coyer is netwerkconsultant bij Koninklijke Wegener. 'De rol van consultant binnen een bedrijf als het onze is vrij belangrijk. Je bent als consultant een duizendpoot. Je gaat in eerste instantie om met informatie, die je zo compleet mogelijk in beeld moet zien te brengen. Daarna moeten we deze informatie verwerken en vertalen voor verschillende doelgroepen, van management tot technisch specialisten, van gebruikers tot leveranciers. We moeten onze boodschap aanpassen aan de doelgroep, en niet teveel in computerjargon vervallen wat soms lastig is in de ict-wereld', aldus Coyer.
Geen uniformiteit
De vele ict-veranderingen die het gevolg zijn van de bovenstaande bedrijfsontwikkelingen, mede doordat de markt voor veel gedrukte media alsmaar krimpt, maken het werken voor Wegener tot een echte uitdaging. Coyer: 'Wegener heeft niet één groot pand waar alle mensen zitten maar is verspreid over ongeveer negentig locaties. Veel leveranciers onderschatten de gevolgen van een dergelijke landelijke spreiding voor de ict-dienstverlening. Sommige kantoren bestaan maar uit enkele werkplekken terwijl er op andere locaties honderden mensen werken. Daarnaast verschillen de locaties nogal in informatiebehoefte. Dit leidt dus tot een grote variatie in applicatieperformance en benodigde bandbreedte van netwerkverbindingen, terwijl we toch de kosten zo laag mogelijk willen houden.'
'Wat het vanuit een beheersstandpunt lastig maakt is dat er bij ons dus hoegenaamd geen uniformiteit is', aldus Coyer. 'De functionele behoeften van gebruikers veranderen continu, wat grote gevolgen voor de techniek heeft. Het is moeilijk voor onze ict-organisatie om hier vooraf op in te spelen en om tijdig de infrastructuur aan deze nieuwe behoeften aan te passen. Het uploaden van foto's of het bekijken van videofilms op kleine locaties blijft daarnaast zeer problematisch binnen ons bedrijf wanneer we de netwerkkosten zo laag willen houden.'
Tja, Eveline.
Als je er voor kiest om je IT buiten de deur te laten beheren kun je er op wachten dat een externe leverancier niet dezelfde kwaliteit kan leveren als een eigen, interne ICT afdeling.
Dus als je kiest voor lage kosten in plaats van kwaliteit is dit de consequentie. En dan zal een stukje software van Colt niet helpen, het werkelijke probleem zit hem in de klantorganisatie en het contractmanagement. Garbage in is Garbage out.
De Netdialog tools ken ik als zeer waardevol. Een mooi Nederlands product. Zolang end to end QoS niet optimaal geregeld is, zijn dit hele mooie hulpmiddelen om de performance van bijvoorbeeld Citrix goed te laten zijn terwijl er lopende grote filetransfers zijn. Er kan zelf binnen protocollen gekeken worden. Standaard QoS netwerkoplossingen in routers leveren dat soort mogelijkheden niet. De behoefte aan dit soort tooling heeft niets te maken met sourcing strategie. De opmerking van GTR_Houten komt op mij over als frustraties uit het verleden.
GTR_Houten als je niet weet hoe de vork in de steel zit qua contractmanagement en wie hierover beslist moet je ook niet reageren.
Dit is een grote deal van 150 miljoen euro die uitbesteed is aan een Indiaas bedrijf. Het is triest maar wel de waarheid.
Nico, Wegener heeft vooralsnog geen deal met India. Je waarheid is dus geen waarheid.
Netdialog heeft in ieder geval laten zien bij ons dat het uitbesteden van werk een positief effect kan hebben. Dat geldt zeker niet voor alles wat we uitbesteed hebben.