De problemen met e-mail van studenten en medewerkers aan de Rijksuniversiteit Groningen zijn opgelost. Het Centrum voor Informatietechnologie zette afgelopen vrijdag de oude e-mailomgeving terug online. Daarmee zijn de 25.000 studenten en circa achtduizend medewerkers van de universiteit weer per e-mail bereikbaar. De problemen met de e-mailomgeving Java Communications Suite van leverancier Sun Microsystems ontstonden halverwege september.
'De e-mail werkt gelukkig weer', vertelt de Groningse universitair docent en Computable-expert Mathieu Paapst. Afgelopen vrijdag constateerde hij dat de systeembeheerders de oude e-mailomgeving gingen terugzetten. Op maandagochtend was het bereikbaarheidsprobleem achter de rug. 'Met de open source e-mailclient Thunderbird werkt het systeem als een zonnetje. De webmail heeft nog steeds problemen. Die waren de aanleiding om naar een nieuw systeem uit te kijken.'
Het Centrum voor Informatietechnologie werkt nu aan het afleveren in de oude e-mailomgeving van berichten die in het nieuwe systeem zijn binnengekomen. Dat duurt even. De e-mail van 33.000 gebruikers is een volle week uit de lucht geweest.
India
Pogingen de nieuwe e-mailomgeving aan de praat te krijgen, hebben geen succes gehad. Het Centrum voor Informatietechnologie werd daarbij ondersteund door Sun-experts in Amerika en India en Sun-leverancier ZX Factory uit Ede.
De bron van de problemen zit volgens de experts in de data-opslag, die via een netwerkverbinding met de mailserver is verbonden. 'Die reageert te traag, als gevolg van een probleem in de software', vertelt technisch directeur Hayco Wind van het Centrum voor Informatietechnologie in de Groningse Universiteitskrant. Systeembeheerder Hopko Meijering heeft door de problemen zijn vakantie van twee weken moeten annuleren.
Medewerkers en studenten van de Groningse universiteit konden vanaf maandag 21 september 2009 in het geheel geen e-mail meer ontvangen.
Browserversies
Eerder waren er al compatibiliteitsproblemen met Internet Explorer 8 van Microsoft. Dat probleem ontstond toen Microsoft gebruikers van Internet Explorer ging upgraden naar de nieuwste browserversie Internet Explorer 8. Op veel pc's die studenten thuis gebruiken, is dat nu de standaard browser. Alternatieve browsers als Chrome (Google), Firefox (Mozilla) en Safari (Apple) gaven geen problemen.
Een oud ICT-systeem weer in gebruik nemen noem ik geen oplossing, maar een mislukte implementatie van het nieuwe systeem.
“De bron van de problemen zit volgens de experts in de data-opslag, die via een netwerkverbinding met de mailserver is verbonden.” Dit klinkt als iSCSI en dat is voor zware systemen (zoals een e-mailomgeving met 33.000 accounts) gewoon niet geschikt.
De Rijksuniversiteit Groningen overweegt een schadeclaim in te dienen bij SUN. Zij kent blijkbaar de oorzaak van het grote probleem. Had SUN dit ook kunnen weten en dus het probleem kunnen voorkomen?
Lang niet elke klant is bijvoorbeeld in staat om een up-to-date netwerktekening met bijbehorende specs aan te leveren.
“Systeembeheerder Hopko Meijering heeft door de problemen zijn vakantie van twee weken moeten annuleren.” Dat is een beheerder oude stijl. Pluim voor hem en zijn hardwerkende collega’s.
Ik sluit me aan bij Nootje Kraken
Wat ik wel herken in dit probleem is dat men klaarblijkelijk verzuimd heeft naar de scalability van de gekozen implementatie te kijken.
Als een applicatie voor 1 tot 10 gebruikers werkt, wil dat nog niet zeggen dat het voor >30000 ook nog werkt.
Bij dit soort aantallen red je het niet meer met het bijprikken van geheugen of schijfruimte; hier komt heel wat meer bij kijken.
Ik vraag me af of men dit niet had kunnen voorzien
Langzamerhand kun je je afvragen of dit soort grote systemen door gewone ICT-afdelingen nog wel beheersbaar zijn. Dit kun je niet beheren met een beheerder die terug moet komen van vakantie omdat hij kennelijk de enige is die het systeem een beetje begrijpt na een cursus van een week of zo.
In het verleden ben ik betrokken geweest bij implementaties van 100.000+ mailboxen met deze software. Als de hardware goed geschaald is, is dit geen enkel probleem.
Piet, ik denk niet dat de ICT-afdelingen bij de RUG zo gewoon zijn. Zij kennen vast alle aspecten van ICT en grootschaligheid. Natuurlijk zijn er risico’s als je slechts een beperkt aantal productspecialisten hebt die een bepaald soort calamiteiten kunnen helpen oplossen. Maar daar heb je ook je leveranciers voor en zij weer de producenten. Van groot belang is een goede communicatie tussen die drie partijen.
@IJsvogel:
iSCSI is wel degelijk voor een dergelijke omgeving geschikt. Dit mits goed ingericht en beheerd. Ik spreek uit ervaring en over een vergelijkbare omgeving met 32.000 gebruikers.