Voor het derde jaar onderzocht TNS NIPO in opdracht van Computable het imago van alle belangrijke ict-dienstverleners. Conclusies: er is weer geld beschikbaar voor ict-services, knowhow is nog altijd het belangrijkste selectiecriterium en sommige, maar niet alle grote namen scoren over de gehele linie het best.
Soms lijkt het appels met peren vergelijken, het beoordelen van verschillende ict-dienstverleners. Toch geeft het imago-onderzoek onder ict-professionals weer enige duidelijkheid over de waardering van het grote aantal bedrijven dat ict-services biedt.
Multisourcing, ofwel het uitbesteden van verschillende services bij verschillende partijen, is de trend volgens de specialisten en ceo's die op de volgende pagina's aan het woord komen. Dat neemt niet weg dat het breed georiënteerde bedrijven als HP, Cisco en IBM zijn die over de gehele linie het best scoren.
In de drie jaren dat dit onderzoek nu plaatsvindt, nemen de bereidheid en het budget om ict-dienstverleners in te schakelen steeds toe. 35 procent van de deelnemers verwacht dat zijn bedrijf dit jaar meer gebruik maakt van ict-services dan vorig jaar. 53 procent schat dat het gelijk zal zijn en 12 procent denkt dat er minder gebruik van wordt gemaakt. Het verwachte budget volgt dezelfde trend: 38 procent verwacht meer uit te geven, 9 procent minder.
Verantwoording
Bedrijven of instellingen die gebruikmaken of hebben gemaakt van ict-dienstverleners, hebben de vragenlijst via e-mail toegestuurd gekregen. 814 respondenten hebben vragen beantwoord, waarvan 804 ervaring hadden met de verschillende segmenten. Voor elk van de acht hierna besproken segmenten werden bedrijven beoordeeld op zeven criteria: kennis, prijs, kwaliteit van de dienstverlening, betrouwbaarheid, nakomen van tijdsplanning, binnen het overeengekomen budget blijven en manier van communiceren met klanten. De laatste drie onderdelen zijn alleen voorgelegd aan respondenten die ervaring hebben met het te beoordelen bedrijf. De overige onderdelen werden beoordeeld door respondenten die het bedrijf (van naam) kennen. De waardering vond plaats in een schaal van 1 (zeer slecht) tot 7 (zeer goed). Per segment hebben de respondenten aangegeven wat ze de belangrijkste criteria vonden. Hieruit zijn wegingsfactoren berekend, die vermenigvuldigd met de waarderingspunten een puntenaantal opleverden, waarop de posities in de uiteindelijk top 15-lijsten zijn gebaseerd.
Voor vragen over het onderzoek kunt u terecht bij Jeroen Celie, project manager technology TNS NIPO: jeroen.celie@tns-nipo.com.