Al vijftien jaar lang zet Joost Dam, directeur Digital Education Africa Network (Dean), zich in voor de ontwikkeling van digitaal onderwijs in Afrika. Nu is er een doorbraak: elke leerling krijgt digitaal toegang tot onderwijs op maat. ‘Het idee van helpen door een lading laptops naar Afrika te sturen werkt allang niet meer.’
In een klein, maar sfeervol kantoor in een oud schoolgebouw in Hilversum zetelt het hoofdkwartier van Digital Education Africa Network (Dean). De ruimte ademt Afrika, én onderwijs: aan de muur hangen kaarten en schitterende foto’s, op tafel liggen lesboeken met het meest recente curriculum van Kenia en Tanzania, de landen waar Dean actief is.
Directeur Joost Dam schenkt koffie in. ‘Het probleem met digitaal leren op veel scholen in Afrika is dat er geen juiste infrastructuur is. Er is vaak geen vaste internetverbinding, en voor internet via 4G betaal je per MB. Dat is erg duur voor een school.’
Welke oplossing hebben jullie hiervoor bedacht?
‘Wij hebben een systeem bedacht waarbij elke leerling op school vanaf een tablet offline toegang heeft tot de digitale leermodule die bij hem of haar past. Dat doen we door de school te voorzien van een Raspberry Pi. We zetten deze mini-computer in als server, waarmee tablets via Wi-Fi connectie kunnen maken. Op die server is ruimte voor een brede collectie lesmateriaal. Zo heeft elke leerling toegang tot de content die hij of zij nodig heeft om zich te ontwikkelen.’
Waarom is dit nodig?
‘Net als in Nederland geldt ‘one size fits all’ in Kenia en Tanzania allang niet meer. Onderwijs is maatwerk. Dat geldt zowel voor de individuele leerlingen als voor de docenten. Waar wil je beter in worden? Voor docenten en het schoolbestuur is het belangrijk dat de leerlingen goed scoren op de nationale toetsing. Blijven de resultaten bij bepaalde vakken achter, dan kunnen ze bijsturen door meer lesmateriaal en oefenstof aan te bieden via de Raspberry Pi. Dat kon niet met analoge lesmethoden: schoolboeken zijn duur, extra boeken worden niet zomaar tussentijds aangeschaft.’
Hoe bieden jullie dit pakket aan?
‘We vinden het belangrijk dat docenten over de juiste competenties beschikken om digitale modules op de juiste manier aan te bieden. Onze lokale teams gaan de klas in en begeleiden hen hierbij. Het is belangrijk dat de docent beseft dat hij geen orakel moet zijn, maar coach: leerlingen moeten zélf aan de slag met de stof. Daarmee ontwikkelt het kind competenties, en leert het niet alleen lesstof uit het hoofd. Wij leveren naast deze begeleiding ook de tablets en de Raspberry Pi.’
Refurbished hardware
Werkt het al?
Ja, maar nog niet perfect. Op dit moment bieden we al een grote hoeveelheid content aan via de Pi, en de grootste uitgever van Kenia gaat zijn lesmodules ook volledig aanbieden in het juiste formaat. Met andere uitgevers zijn we in gesprek. De toezeggingen zijn er, maar het gaat nog niet zo snel als we zouden willen.’
Jullie zijn nu actief in Kenia en Tanzania, blijft het bij die landen?
‘Wat ons betreft niet! In Kenia en Tanzania hebben we een lokale vestiging, maar we werken al samen met organisaties in andere landen om ons bereik te vergroten.’
Hoe financieren jullie dit eigenlijk?
‘Een school draagt een substantieel deel van de kosten zelf. Dat zorgt voor commitment vanuit het bestuur, de docenten en de ouders. Gemiddeld dragen de scholen waarmee we werken zelf ongeveer een kwart van de kosten. De rest betalen wij. Dat kunnen we doen met de steun van donateurs, en dankzij ons refurbishing-programma: een aantal bedrijven in Nederland doneert ons hun afgeschreven hardware. Wij hebben een partner, SiSo IT Services, die deze hardware kosteloos van een gecertificeerde data-wipe voorziet.’
‘De refurbished hardware wordt vervolgens verkocht, en de opbrengst hiervan gaat naar ons. Deze bedrijven en organisaties, zoals de TU Delft, stellen ons dus in staat om ons werk te doen, en wij bieden hen de kans om impact te creëren met hun afgeschreven hardware. Zo werken we samen aan onze missie: ‘unleashing potential’.’
Rick Smits, reporter bij Dean
Dean
Dean (Digital Education Africa Network) is een in 2001 opgerichte niet-gouvernementele organisatie (ngo).Tot 2016 heette de organisatie Viafrica. Dean heeft tien medewerkers, in Kenia en Nederland. Op meer dan vijfhonderd scholen in sub-Sahara Afrika wordt digitaal onderwijs aangeboden dankzij Dean. De organisatie werkt met een duurzaam social business model waarbij de aangesloten scholen zelf een deel van de kosten dragen, aangevuld met inkomsten uit de pc-donaties.
In de loop der jaren heeft Dean hardware afgevoerd voor honderden organisaties. Van de huidige donateurs zijn de TU Delft en TNO de bekendste. Wil je ook afgeschreven hardware doneren? Neem contact op en help Dean in 2020 digitaal onderwijs aan te bieden aan tienduizend leerlingen!