Zo’n driehonderd applicatie-architecten van over de hele wereld meldden zich onlangs in Londen voor het Gartner Application Architecture, Development & Integration Summit. Inderdaad, een hele mond vol. Deze conferentie liet maar weer eens zien dat bedrijven zich echt anders moeten gaan organiseren, willen ze voldoende kunnen innoveren.
Volgens Gartner is snelheid van innoveren de grootste kracht achter het succes van een organisatie. Toch zijn veel softwarebedrijven vandaag de dag nog steeds niet voldoende ingericht op deze snelheid. En dat is vreemd met alle nieuwe technologische ontwikkelingen die we nu zien én die ons de komende jaren nog te wachten staan. Dat een corporate zichzelf op de schouders slaat omdat het gelukt is om binnen zes maanden een applicatie op te leveren, is niet wat daarmee wordt bedoeld. Voor een groot log bedrijf is dit misschien een groot succes, maar in mijn ogen zou je dit eigenlijk in minder dan een maand moeten doen. Dát is tenminste snelheid.
Dit is dan ook een belangrijke vraag die je zou moeten stellen wanneer je in gesprek gaat met een softwarepartner over een mogelijke samenwerking. Hoe kijken zij naar snelheid van ontwikkelen? Wanneer kunnen zij iets opleveren? Wat is hun werkwijze? Stel deze vragen en vraag vooral door, want ze bepalen voor een groot deel het succes van het partnership.
It-afdelingen te log
It-afdelingen zijn er gekomen toen onze kantoren in de jaren tachtig en negentig voor het eerst werden uitgerust met computers. Belangrijkste taak van de medewerkers hier? Ervoor zorgen dat al die pc-kasten blijven draaien. Zo eens in de ongeveer vijf jaar wordt de software vervangen, eens per jaar is er een update en verder is het vooral brandjes blussen. Van ‘ik ontvang geen mail meer’ tot en met ‘het toetsenbord is stuk, ik kan niet inloggen en die ene map is zoek’.
Nu disruptie de norm is geworden en verandering noodzakelijk wordt om te kunnen overleven, ziet Gartner (en ik trouwens ook) it-afdelingen daarmee worstelen. De mensen daar denken vooral vanuit controle en zekerheden, terwijl innovatie juist vraagt om creativiteit. Veel mensen in de business zullen dat herkennen. Aan nieuwe ideeën meestal geen gebrek, maar de organisatie blijkt niet tot nauwelijks in staat die snel te verwezenlijken. Onder het mom ‘Every company is an IT-company’ is techniek een belangrijke factor voor het verwezenlijken van innovatie. De specialisten die door Gartner waren uitgenodigd in Londen wonden er tijdens het event in ieder geval geen doekjes om: it-afdelingen zijn nauwelijks meer in staat om snel te vernieuwen, zo klonk het diverse keren op het podium. De belangrijkste tip om dit tegen te gaan: implementeer Bi-Modal IT. Splits de traditionele it-afdeling in een groep die de core-it van de organisatie beheert en een groep die innovatie mogelijk maakt. Zo kan de gehele afdeling op de gewenste en benodigde snelheid opereren.
Innovatie vanuit de operatie
Gartner ziet dat innovatie in organisaties steeds vaker wordt gedreven door mensen die elke dag met de diensten en producten bezig zijn. Medewerkers die rechtstreeks contact hebben met klanten, die weten waar hun pijn zit en hoe die écht verholpen kan worden. Het zijn de accountmanagers, marketeers, consultants en andere mensen die rechtstreeks in de operatie betrokken zijn. Over twee jaar komt zeker 70 procent van de innovatie binnen organisaties bij deze groep mensen vandaan, zo schetsten de analisten van Gartner ons voor.
Zij komen met de ideeën, maken daarvoor de eerste schetsen en gaan dan pas in gesprek met it’ers. Het is een kwestie van omdenken geworden. Beredeneren vanuit de klant, in plaats vanuit techniek. Nog altijd zie ik veel softwarebouwers hier de mist ingaan. Zij zien zichzelf als de experts die vertellen hoe het moet, terwijl applicatie-ontwikkeling meer en meer opschuift naar co-development.
Doe het samen
Samenwerken dus! Doordat het ontwikkelen van software steeds laagdrempeliger wordt, zijn steeds meer tech savy-medewerkers van een organisatie in staat om mee te ontwikkelen met de experts. Waar co-development vooral om draait: je stelt je medewerkers in staat om hun eigen applicaties deels zelf vorm te geven. Zij moeten er immers mee werken.
Om de snelheid van ontwikkelen te behouden, sluit je een expert aan die de complexe it-vraagstukken voor zijn rekening neemt en daarnaast je eigen personeel opleidt. Door deze gouden combinatie kan zelfs een in it-geïnteresseerde marketeer al meebouwen aan de applicatie.
Meer wendbaarheid
In de presentatie die Gartner gaf, ging het vervolgens over het bereiken van die optimale ontwikkelsnelheid. Dat lukt eigenlijk alleen wanneer de softwarebouwer al tijdens de architectuur, het design, de werkwijze en ontwikkeling de toekomstige flexibiliteit van it centraal zet. Met andere woorden: ze zullen herbruikbare componenten moeten toepassen. Alleen zo zijn organisatie in staat om de alsmaar complexere it-vraagstukken het hoofd te kunnen bieden en dat met de snelheid die tegenwoordig gevraagd wordt. Want hoewel mensen er tegenwoordig steeds meer vanuit gaan dat je allerlei problemen met een ogenschijnlijke simpele applicatie kunt oplossen, wordt de technologie onder de motorkap juist steeds complexer. Dat vraagt om een andere mindset. Om meer flexibiliteit en wendbaarheid.
Conclusie
Er zijn veel bedrijven in Nederland die worstelen met hun it en innovatievermogen. Mijn advies? Zet eens een streep door allerlei it-regels op kantoor die waarschijnlijk jaren geleden al door iemand zijn bedacht, maar niet meer passen in het hedendaagse speelveld. Neem bijvoorbeeld zo’n regel als ‘Microsoft, tenzij…’. Er zijn nog steeds veel organisaties die daaraan vasthouden, iets dat ik nooit heb kunnen begrijpen.
Let wel: je zou door het lezen van dit artikel bijna gaan denken dat innovatie iets is dat je enkel van binnenuit moet hebben georganiseerd. Maar niks is echter minder waar! Een grote inspiratiebron voor vernieuwing vind je ook aan de andere kant van de voordeur. Bij klanten en de markt. Het uitdagen van opdrachtgevers met concrete vragen over hun eigen toekomst (wat is de grootste ergernis in de organisatie, welke twee gevaren zijn er voor het voortbestaan van jullie bedrijf?) blijkt in de praktijk dan ook vaak een opstap naar software-ontwikkeling die echt iets bijdraagt aan de groei van de organisatie.
Chris Obdam, oprichter van Holder en Betty Blocks