Op verzoek van Computable heb ik op 2 oktober het Ovum Industry Congres in Amsterdam bijgewoond dat C-level management, it-managers en architecten informeerde over verschillende trends in it. Met onderwerpen als cloud computing, business process management (bpm), byod en customer experience waren er interessante presentaties en panels met cio’s en cto van verschillende bedrijven.
Voordat ik verder ga moet ik misschien eerst even vermelden dat Ovum een onderzoeksbureau is dat klanten onafhankelijke en objectieve analyses biedt over verschillende ict-vraagstukken. In de meeste presentaties kwamen dan ook uit onderzoeken verkregen conclusies met bijbehorende grafieken rijkelijk terug en dat leverde ook nog weleens de spreekwoordelijke open deuren op, een bevestiging van de vermoedens naast andere opmerkelijke ontwikkelingen en soms erg verrassende uitspraken.
Next Generation Cloud Infrastructure
Zoals de uitspraak van Alan Nanc, vice president technology transformation Philips: ‘De publieke cloud bestaat niet, er is alleen een publiek internet’. Want inderdaad laten de grafieken over cloud computing zien dat private cloud langzaam dominant wordt. Veel organisaties hebben blijkbaar toch geen vertrouwen in de publieke cloud als het om belangrijke of kritische workloads gaat. Maar wel in de principes ervan, nu de ‘Software Defined Datacentra’ steeds volwassener worden. En hoewel cloud computing meer is dan virtualisatie, is dit wel de motor die het mogelijk maakt om it-vraag en -aanbod beter op elkaar af te stemmen. Hierbij is automatisering voor de snelheid en flexibiliteit natuurlijk wel de sleutel, waarbij opgemerkt werd dat ‘software defined networking’ nog niet volwassen is. En terloops werd nog opgemerkt dat ook it-management volwassener moet worden, zich moet ontwikkelen naar business technology. Maar dat kon ook een referentie zijn naar één van de sponsors van het congres. Niet helemaal onterecht, omdat tijdens de paneldiscussie duidelijk werd dat we afhankelijker worden van het netwerk, de infrastructuur waarover dan ook vragen vanuit de zaal kwamen en BT later nog een presentatie gaf over de ontwikkelingen hierin.
Big Data & Analytics
Toen ik de titel ‘Big Data & Analytics‘ op de agenda zag dacht ik: ‘daar gaan we weer’, maar ik werd prettig verrast toen het vooral om business intelligence (bi) ging. Zeker na de opmerking dat het de echte business-vragen moet beantwoorden en niet een wetenschap moet worden met abstracte doelen. Het moet dus helpen om operationele efficiency te verbeteren, risico’s te mitigeren en zorgen voor een ‘holistic customer view’. Er werd dan ook uitvoerig ingegaan op de techniek in de bi-stacks met uitleg van de nieuwe componenten om belangrijkste v’s ( volume, variety en velocity) van big data het hoofd te kunnen bieden, waarbij ook verschillen tussen advanced SQL en NoSQL genoemd werden. Een andere interessante opmerking was:’Skill shortage bogus’ omdat de trend lijkt aan te geven dat technologie het makkelijker maakt, zodat bi-mensen niet meer kunnen klagen dat ze teveel moeten leveren met te weinig data. Als voorbeeld werd op de ‘downsize’ van Hadoop gewezen, die het voor bedrijven mogelijk maakt om net zoals Inuit, Google en Microsoft data te kunnen analyseren.
Optimizing Customer Experience
De volgende sessie ging over CRM 2.0, de waarde van transformatie naar customer adaptive enterprise, nu door technologie, globalisatie en ‘commoditization’ verhoudingen steeds meer ontwricht raken. Met de bekende uitspraak van Charles Darwin als inleiding: ‘It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change’ werd ingegaan op de acht attributen die bepalend zijn voor succes met vanuit onderzoek verkregen cijfers en conclusies:
1. Weak leadership ⇒ slow decision
2. No workforce engagement ⇒ lack of empowerment
3. Bad collaboration ⇒ lack of tools
4. No sensing ⇒ flying blind
5. Customer experiences focus ⇒ CSAT/NPS
6. Lack of innovation ⇒ commoditization and low margins
7. No connected processes ⇒ production losses
8. Poor Enterprise Architecture ⇒ legacy systems
Naar aanleiding van de uitkomsten uit gehouden onderzoek was dan ook de opmerking dat het vaak meer ‘Lady Luck’ is als het om succes en innovatie gaat door de ‘Matroejka’ invulling van bovenstaande attributen interessant. Organisaties blijken dus nog teveel op de verkeerde kpi’s gericht te zijn, waardoor het beleid belangrijker is dan de klant. Een mooie praktijkcase hiervan werd na afloop van de presentatie gegeven door Rene van Gelderen, it-directeur DeliXL.
Business process management
Met de mooie uitspraak: ‘All the gear, no idea’ begon Gary Barnett, chief analyst bij Ovum, zijn presentatie over het belang van bpm, omdat projecten niet falen door de technologie maar door het gebrek aan business engagement en slecht change management. Het maakt voor de uitslag dus niet uit of je een racket van een paar tientjes hebt of een driehonderd euro kostend exemplaar als je niet kunt tennissen. Om een lang verhaal kort te maken: het ging in deze presentatie dus om de focus die in het proces nog weleens verloren gaat endan details belangrijker worden dan de hoofdlijnen.
Mobility & BYOx
De laatste sessie die ik gevolgd heb ging over enterprise mobility, de multi-screen ontwikkeling van ‘bring your own experience’. Want uit onderzoek kwam naar voren dat deze apparaten niet vervangend maar vooral aanvullend gebruikt worden en een onomkeerbare trend lijken te zijn. En zeker bij het gebruik van enterprise social networks geldt: ‘The medium is the message’. Byo is een bepalende factor in de acceptatie hiervan en als ‘stepping stone’ belangrijk in de nieuwe manieren van samenwerken. Veel bedrijven lijken hiermee echter nog te worstelen en blokkeren steeds vaker de ‘sync & share’-opties via de enterprise firewall. Aansluitend op dit verhaal gaf Simon Farr, cio innovation and thought leadership van BT, inzicht in de ontwikkelingen en hoe de communicatietechnologie in een eeuw onze manier van samenwerken radicaal heeft veranderd.
Mooie samenvatting! Ben nog wel benieuwd wat BYOX nu precies betekent.
@Leen
Zoals ik het begreep: Bring Your Own eXperience. Maar dat is dan mijn ervaring die zich reflecteert in dit verslag. Want beeldbepalend waren de presentaties, zeker die van Simon Farr betreffende dit onderwerp. Kort gezegd dus goede sprekers: informatief in zowel de diepte als de breedte.
Leuke samenvatting Ewout.
Ik had mijn best gedaan om de dag van deze bijeenkomst vrij te krijgen om deze mee te maken, maar helaas 🙁
Ik had verwacht dat ze even stil zouden staan bij de stand van cloudontwikkelingen zoals standaardisatie en de huidige tekortkomingen en daarna pas kijken naar Next Generation Cloud zaken.
“Organisaties blijken dus nog teveel op de verkeerde kpi’s gericht te zijn waardoor het beleid belangrijker is dan de klant”
Heel terecht! Ik ken zelf een IT dienstverlener die hierdoor elke 3-4 maanden een klant kwijtraakt. En wat doen ze? Gewoon doorgaan met hun beleid en aanpak.
Goede samenvatting, leest als een trein. En het lijstje 1 t/m 8 vind ik erg goed gevonden. Die heb ik meegenomen.
@Reza
Ze stonden even stil bij de ontwikkelingen in de cloud alleen vrij hoog over. Kort kwam het neer op een overzicht van lagen en de volwassenheid waarbij niet ingegaan werd op de verschillen tussen leveranciers.
@Henri
Attributen heb ik niet bedacht maar komen uit mijn aantekeningen, gewoon 1-op-1 overgenomen dus. Heb wel meerdere slides geconsolideerd om het op papier te krijgen.
@Ewout,
en ik nu maar denken dat BYOX is: bring your own switch, een soort anticloud beweging van je dus……
@Maarten
Definieer cloud beetje anders (SDDC) en je zou kunnen concluderen dat er wel degelijk een tegendraadse beweging te zien is. Volgens de analisten wordt de Private Cloud dominanter, waar je deze host is weer een andere vraag.
Voor jouw interessanter zijn misschien de ontwikkelingen in SDN, de laag die volgens de analisten nog niet echt volwassen is. Saillant detail is de vraag of dit speciale en geoptimaliseerde of commodity resources nodig heeft.
Inderdaad een zeer vlot lezend stukje. Misschien iets teveel Engelse kretologie maar wellicht dat een aantal sprekers hun verhaal in het Engels hebben gedaan.
Het doet goed om te lezen dat er nu weer meer nadruk op de inhoud wordt gelegd en minder de vorm.
Ewout,
Er bestaat een actualiteitenprogramma op de radio waar een aanwezige dichter aan het eind van het programma in dichtvorm een samenvatting geeft van de actualiteiten die besproken zijn.
Zij zouden jou in het vervolg moeten vragen om na afloop van het seminar een ludiek kritische samenvatting te geven van hetgeen die dag is gepasseerd. Weet zeker dat jouw boodschap beter blijft hangen bij de bezoekers in vergelijking met wat ze gedurende de dag hebben gehoord.