Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de kwaliteit van Microsoft patches, waarin een neergaande lijn valt te bespeuren. De laatst teruggetrokken Powerpoint-patch is het zoveelste probleemgeval.
Software maken kan makkelijk zijn. Goede software maken is dat niet. Bugs in complexe software fixen zonder nieuwe bugs te introduceren is ook een kunst. Microsoft kampt al geruime tijd met kwaliteitsproblemen wat zijn patches betreft. Correctie: het zijn vooral beheerders en gebruikers van Microsoft-software die kampen met die problemen. Afgelopen weekend is vlug een uitgebrachte Powerpoint-patch weer ingetrokken, omdat die update (bedoeld om de stabiliteit van Powerpoint 2013 te verbeteren) het hele presentatieprogramma onderuit haalde op Windows RT.
Goed, nu is RT de weinig gebruikte variant voor ARM-processors, maar deze brakke bugfix is alweer de zesde in de afgelopen acht maanden. Het kwaliteitsprobleem met uitgebrachte patches gaat nog veel verder terug in de tijd, maar lijkt erger te worden. Daarbij zijn er ook veelgebruikte en zakelijke applicaties geraakt. Soms zelfs hard geraakt met het gevreesde Blue Screen Of Death (BSOD). Onder de slachtoffers: meerdere Windows-versies, naast Windows Server en ook mail- en agendaserver Exchange, beheeromgeving Active Directory, applicatieplatform .NET, collaboration software Sharepoint en de veelgebruikte mailclient Outlook. Kortom, Microsoft heeft een serieus patchprobleem. Wat vind jij?
Ik begrijp het eigenlijk niet zo goed. Je zou toch zeggen dat na zoveel jaren #ICT, zouden de meest basale stappen en meriten van het vak een ieder nou toch wel eens bekend moeten zijn. Ook hier is het redelijk eenvoudig uit te leggen waarom het dan toch weer verkeerd kan gaan.
Of er is weer eens op alleen een ‘clean build’ getest wat dan natuurlijk weer geen test is geweest op wat in gebruik zijnde machines van links rechts, of wellicht enkele testers in het veld gevraagd die patch eens te testen. Of er is helemaal geen test geweest. Dat kan natuurlijk ook.
Hoe dan ook, dit soort zaken moet je gewoon heel basaal en standaard voorkomen. Zeker met de ketenkennis zoals er nu is. Of is al dat young upcoming talent de war & design rooms van MS ook al bereikt en krijg je hier de voorspelbare gevolgen van.
Ook dat kan natuurlijk….
Ik zie heel regelmatige updates bij windows langskomen voor mijn gevoel veel vaker dan eerst. Maar dat is toch ook beleid en een trend? Continuous delivery. Aanpassingen en bugfixes zo snel en vaak mogelijk live gooien, de software fabriek aan de lopende band. Dan roep je dit soort scenario’s ook over je af als je niet heel goed weet wat je aan het doen bent en met complexe systemen te maken heeft. Neem dan de tijd zou je zeggen, en niet te vaak.
Het is nog een erfenis van het beleid van Balmer die teveel nadruk legde op de verkeerde aspecten van prestaties van hun mensen waardoor de kwaliteit is afgenomen.
Aangezien microsoft een groot en log bedrijf is zal een cultuurverandering nog wel even op zich wachten.
Ik denk dat veel Microsoft producten voor de desktop / laptop aan het einde van hun levenscyclus zijn en Microsoft wat betreft de toekomst inzet op cloud versies van deze producten, en dat daarop de focus ligt.