Bij de inhuur van ict-adviesbureaus is de ict-afdeling richtinggevend, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction, dat het in opdracht van Computable uitvoerde onder 529 ict’ers die zijn betrokken bij de inhuur van ict-adviesbureaus.
80 procent van de respondenten geeft aan dat de ict-afdeling wordt betrokken bij de beslissing om een ict-adviesorganisatie in te huren. Bij de inhuur van ict-adviesbureaus is de ict-afdeling dus richtinggevend. 72 procent laat weten dat ook het management in het beslissingproces wordt betrokken en 41 procent geeft aan dat de inkoop-afdeling een rol speelt. Slechts bij 9 procent van de bedrijven waar de ondervraagden werken, wordt ook de marketing-afdeling betrokken bij deze beslissing.
Kennis & knowhow
41 procent van de respondenten vindt de kennis en knowhow die een adviseur meebrengt het belangrijkste argument om een bureau in te huren. Voor 35 procent is de kwaliteit van de dienstverlening het belangrijkste criterium om voor een specifiek ict-adviesbureau te kiezen en voor 15 procent staat betrouwbaarheid en eerlijkheid bovenaan. Het nakomen van de tijdsplanning, binnen het overeengekomen budget blijven of het nakomen van inhoudelijke specificaties zijn in eerste instantie niet van belang bij de keuze.
Ook prijs nauwelijks een rol en dat geldt ook in tweede instantie. Want gevraagd wat zij daarna het belangrijkst vinden bij de keuze voor een ict-adviesbureau vindt ruim een kwart van de ondervraagden (26 procent) de kwaliteit van de dienstverlening het belangrijkst, gevolgd door kennis en knowhow (21 procent) en betrouwbaarheid en eerlijkheid (20 procent).
Pas als derde criterium worden andere zaken ook van belang. Hoewel een vijfde van de respondenten betrouwbaarheid en eerlijkheid bovenaan zet, laat weer een vijfde weten dat prijs nu belangrijk wordt.
Verantwoording
Motivaction voerde het onderzoek naar adviesbureaus uit in de zomer van 2012. Voor het onderzoek werden circa zestigduizend ict-professionals en -beslissers benaderd. 1318 ict’ers namen vervolgens deel aan het online onderzoek. Zij konden de vragenlijst op een speciale website invullen. Van de 1318 respondenten waren 529 ict’ers betrokken bij de inhuur van ict-adviesbureaus binnen hun organisatie. Alleen aan deze groep werd een lijst voorgelegd van de veertig grootste adviesbedrijven van Nederland.
Deze lijst is samengesteld door Mazars Berenschot Corporate Finance op basis van de omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. De gegevens zijn gehaald uit openbare financiële bronnen, zoals jaarverslagen en gegevens van de Kamer van Koophandel.
Voor het bepalen van de top veertig werd de ondervraagde ict’ers gevraagd hun top drie te kiezen. Per bedrijf werd de totaalscore berekend door het aantal respondenten dat een bedrijf op de eerste plaats zette te vermenigvuldigen met drie, het aantal respondenten dat het bedrijf op de twee plaats zette met twee, enzovoorts.