Computable vroeg de leiders van het ict-consultancybedrijf Capgemini, het ict-adviesbedrijf IBM en het ict-consultancybedrijf Atos, naar hun verwachtingen voor 2013. CEO Application Services Benelux bij Capgemini Jeroen Versteeg denkt dat het juist nu de tijd is voor innovatie.
Welke trends ziet u in de ict-consultancywereld en wat brengt 2013?
‘De grote overkoepelende trend die ik zie is digital transformation. Mensen zijn crossmediaal geworden. Door de opkomst van internet en de socialemediarevolutie zoeken klanten en consumenten op andere manieren contact. Bedrijven moeten daarom zorgen dat hun processen aansluiten op wat er digitaal gebeurt. Voor bedrijven, organisaties en instellingen wordt het steeds belangrijker dat zij weten hoe klanten tot beslissingen komen. Hun aankoopgedrag is veranderd. Organisaties moeten zich niet langer richten op het aankoopmoment, wat traditioneel het geval is, maar op het proces daarvoor, de aanlooptijd naar het beslismoment toe.
Uit dit transformatieproces vloeien twee belangrijke trends voort. Door het verzamelen van informatie over hun klanten, kunnen bedrijven beter inspelen op hun wensen. Dit zorgt voor een explosie aan data, die verwerkt moet worden om van nut te kunnen zijn. Ten tweede zullen bedrijven steeds meer selfservice-oplossingen in gaan zetten. Niet alleen maar om kosten te verlagen, maar ook om de klanttevredenheid te vergroten. Hierbij is het essentieel dat het zelf doen, gemak biedt aan de klant.’
Hoe kunnen ict-afdelingen en organisaties het verschil maken in 2013?
‘Uiteindelijk hangt alles aan het internet, alle verkoopkanalen moeten daarom met elkaar worden geïntegreerd om ervoor te zorgen dat je als bedrijf de verwachtingen van klanten waarmaakt.
Een complicerende factor is de explosie aan data die beschikbaar komt. Er is informatie beschikbaar over klanten binnen de organisatie, maar daarbuiten is er nog veel meer informatie. De bedrijven die in staat zijn om deze gestructureerde en ongestructureerde data aan elkaar te koppelen en om de essentie uit de informatie te halen, wint. Daarbij is de snelheid van handelen cruciaal.
Het gaat niet om een ict-probleem, maar om een proces-uitdaging. Ict moet ondersteunend zijn aan business processen. Aan de buitenkant lijkt dit makkelijk, maar onder de motorkap is dit lastig. Het bagatelliseren van de complexiteit van ict is de grootste fout. Of klanten een volledige SAP- of Oracle-omgeving hebben of een zelfbouw-legacysysteem maakt namelijk wel degelijk heel veel uit voor welke oplossingen nodig zijn.
Ik geloof niet in het platslaan van oplossingen. Er kan heel veel maar het is wel heel ingewikkeld.’
Kunt u een ‘gouden’ tip geven aan onze lezers?
‘Veel grote bedrijven besteden tweederde van hun ict-budget aan de installed base, de bestaande systemen. Organisaties moeten uit deze ijzeren greep komen en de exploitatiekosten proberen te verlagen. Nergens gaan de budgetten omhoog, over het algemeen worden budgetten minder en in gunstige gevallen blijven zij gelijk. Dus de beheerkosten moeten zo laag mogelijk gehouden worden om aan de bovenkant te kunnen vernieuwen. Er moet geld vrijgemaakt worden voor innovatie, daarbij kan prima gebouwd worden op bestaande systemen.’
Over Jeroen Versteeg
Jeroen Versteeg (mei 1969) is sinds 2 april 2012 chief executive officer Application Services Benelux bij Capgemini. Deze strategische business unit van Capgemini richt zich op de totale levenscyclus aan applicatiediensten in de private en de publieke sector, met uitzondering van de financiële sector. Versteeg werkte voor zijn benoeming bij Capgemini Nederland ruim vijftien jaar voor Sogeti, waarvan de laatste zes jaar als ceo van Sogeti Nederland en Central Europe.
Innovatie moet altijd, crisis of geen crisis, groot of klein bedrijf. De kosten gaan voor de baten uit maar zeker nu moet je je onderscheiden van je concurrent die wellicht besluit om niet te gaan innoveren met te blijven doen wat hij altijd heeft gedaan. If you keep on doing what you did you will get what you got.
Specialisatie leidt vaak tot innovatie. Mijn tip voor leveranciers en innovatie: ga je toeleggen op solutions, vergeet customized applicaties. Daar is geen tijd of budget voor en bovendien is het risco groot. Alles wat klanten willen is al ontwikkeld, het moet alleen gevonden en gematched worden.