Amsterdam Marketing wilde meer inzicht krijgen in het gedrag van toeristen die naar de Metropool Amsterdam komen. Door predictive analytics software van IBM heeft het bureau nu beter inzicht en kan het beter inspelen op trends in toeristengedrag. Men is gaan kijken naar data verzameld via de I Amsterdam-card, waaronder bijvoorbeeld tijdspatronen. Dit om piekmomenten in het jaar of gedurende de dag te ontdekken. Met deze informatie kunnen nu promotiecampagnes en kortingen beter worden getimed, maar ook kan er invloed worden uitgeoefend op de momenten waarop populaire musea of attracties worden bezocht en deze dus niet overspoeld raken door bezoekers.
Tevens werd ontdekt dat het clusteren van bezoeken aan bepaalde attracties beter is. Nu worden groepen van attracties in een geografisch gebied toegevoegd aan de kaart. Verder levert de analyse van de kaartgegevens informatie op waarmee Amsterdam Marketing de I Amsterdam-card als product verder kan ontwikkelen/promoten. Er is nu inzicht in hoe toeristen bezoeken aan diverse musea en attracties combineerden. Deze verbanden worden gebruikt om profielen te ontwikkelen zoals ‘familie en entertainment’. De verkoop en marketingactiviteiten worden hier op afgestemd.
Juryoordeel
Door predictive analytics software van IBM in te zetten heeft Amsterdam Marketing de tevredenheid van bezoekers en verkoop van producten verhoogd, de verkoop van de kaart verhoogd met 26 procent, het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam verhoogd met 14 procent en heeft het de mogelijkheid om een enorme hoeveelheid data over miljoenen bezoekers te verwerken met slechts anderhalf fulltime medewerkers. Een nominatie voor IBM is dus meer dan verdiend.
Stemmen
Op 3 november 2015 tijdens de jubileumeditie van de Computable Awards wordt bekend wie er naar huis gaan met de awards. U kunt nu stemmen op uw favoriet binnen elke categorie.